Karel Barták: Unie zavedla plaše cla na čínské elektromobily. Dál ale bude s Čínou jednat

8. říjen 2024

Jen velmi váhavě potvrdily vlády zemí Evropské unie zavedení cel na dovozy čínských elektrických automobilů spuštěných v létě Evropskou komisí. Jejich nejednota potvrdila, že si EU vlastně není jistá, jestli je správné a výhodné celní tarify zavádět. A to jak kvůli postavení zejména německých automobilek, které v Číně také vyrábějí své elektromobily, tak kvůli širším obavám z případné obchodní války mezi Evropou a Čínou.

Rozhodnutí Komise by se nedočkalo posvěcení, pokud by ho zamítlo aspoň 15 členských států představujících 65 procent obyvatel EU. Nakonec proti hlasovalo jen pět zemí v čele s Německem. Deset bylo pro, ale celých 12 včetně Česka se hlasování zdrželo. Předvedly tak, že jim takový postup není úplně po chuti.

Čtěte také

Přesto uvalení cel umožnily – zřejmě proto, že Komise přesvědčivě prokázala, že čínská vláda skutečně výrobu elektroaut dotuje a uměle tak zvýhodňuje jejich postavení na evropském trhu.

Je tedy zřejmé, že Unie je v této věci rozdělena, a že by řada vlád dala přednost smírnému řešení. Už proto se Komise nepustila do tvrdé odvety, jako Spojené státy nebo Kanada, které zatížily čínské dovozy stoprocentním clem.

Automobilky netáhnou za 1 provaz

K opatrnosti velí dilema, které není v Unii až zas až tak běžné – ani evropský automobilový průmysl totiž netáhne za jeden provaz. Zatímco pro luxusnější německé značky – Mercedes nebo BMW – je Čína mimořádným odbytištěm, pro francouzské či italské mnoho neznamená.

Čtěte také

Německo se proto postavilo do čela odpůrců cel, Francie do čela jejich příznivců. Berlín podpořily Slovensko, Slovinsko, Maďarsko, Malta. Přestože česká Škoda Auto sdílí nesouhlas Volkswagenu, kterého je součástí, česká vláda se nakonec rozhodla pro abstenci.

A všichni tak nějak doufají, že se Evropské komisi povede při dalším jednání s čínskou stranou najít jinou cestu.

Zavést cla na dovoz aut dotovaných z veřejných zdrojů, je logické a oprávněné opatření podle evropského práva i podle pravidel Světové obchodní organizace (WTO).

Všichni si dobře pamatují, jak to dopadlo, když EU takto nepostupovala ohledně solárních panelů, což byl podobný případ – jejich výroba v Evropě prakticky skončila a Čína ovládla světový trh.

Obchodní válka?

Na druhé straně může spuštění cel vyvolat obchodní válku, ve které si Číňané nebudou brát servítky.  Už teď hlásí, že zkoumají, za jaké ceny jsou do Číny dováženy z EU některé potraviny, jako jsou mléčné výrobky, vepřové maso, nebo luxusní produkty, jako je francouzský koňak.

Čtěte také

Netváří se při tom zatím příliš agresivně – vypadá to, že ani Číně, ani EU se do obchodní války nechce. Obě strany si uvědomují, jaké škody by napáchala.

Číňané by si například mohli zkomplikovat dovoz komponentů pro evropský automobilový průmysl, zejména baterií a vzácných kovů. Mohli by ohrozit také výrobu dalších zařízení, třeba větrníků, které dnes se dnes neobejdou bez součástek či surovin z Číny. 

Karel Barták, bývalý zpravodaj ČTK v Bruselu, komentátor Info.cz

Její dominantní postavení v obchodu s některými komoditami, a tedy závislost evropských podniků na ní, jsou dnes bohužel skutečností, se kterou musí Unie a její členské státy počítat. 

Autor je bývalý zpravodaj ČTK v Bruselu a komentátor Info.cz

autor: Karel Barták
Spustit audio