Lidé by neměli říkat, že něco nemá cenu. Měli bychom se ozývat, myslí si režisérka Pavlásková

Irena Pavlásková, filmová a televizní režisérka, scenáristka a producentka

Její debutový film Čas sluhů se bezprostředně po revoluci dostal až na filmový festival v Cannes, kde získal zvláštní uznání. Režisérka Irena Pavlásková, která je hostem Osobnosti Plus, mezitím natočila mnoho dalších snímků a v blízké době představí v kinech svůj zatím poslední: Pražské orgie.

„Myslím si, že je dobré vyjadřovat své názory,“ říká režisérka Irena Pavlásková. Sama se prý k žádnému aktivistickému hnutí oficiálně nepojí, ale na demonstrace občas chodí. I když, jak tvrdí, nepodepisuje tisíce peticí denně.

Má ale za to, že lidé by neměli propadat beznaději a pocitu, že se stejně nic nezmění. „To je to, co mě tížilo celou tu dobu, kterou jsem prožila v totalitě. A teď to slyším – což je úplně paradoxní – velice často znovu,“ vysvětluje.

Obecně Pavláskovou na dnešní společnosti mrzí, že se s pozůstatky totality dostatečně nevypořádala a že jsme spravedlnosti hodně přimhouřili oči. S odkazem na jeden z rozhovorů, jehož hostem byl arabista Petr Pelikán, dodává, že jí vadí třeba to, když v médiích zaznívají slova pochopení pro touhu po zničení jedné země druhou.

Praha očima Američana

Režisérku v blízké době, 10. října, čeká premiéra filmu Pražské orgie, který natočila na motivy knihy slavného amerického spisovatele Philipa Rotha. Autor předlohy loni v květnu zemřel, ale Pavlásková se s ním osobně setkala, než se rozhodl jí poskytnout práva na filmovou adaptaci svého románu.

Byl velmi bezprostřední. Zajímala ho motivace, proč to chci dělat, a co mě nejvíc zaujalo… A po 3,5 hodinách mi řekl, že mi ta práva poskytne.
Irena Pavlásková

Když mu prý napsala s prosbou o svolení zpracovat jeho knihu, neočekávala, že jí vůbec někdo odpoví. Ale odpověděl a nakonec jí – po několikahodinovém rozhovoru – dovolil knihu zfilmovat.

Poslechněte si celý rozhovor Barbory Tachecí s Irenou Pavláskovou. Mluvily spolu třeba o tom, jestli musela ze svého prvního filmu vyškrtávat nějaké scény, nebo zavzpomínala na to, jak prožívala 70. léta.

autoři: Barbora Tachecí, Zuzana Marková

Související