Lidé by neměli říkat, že něco nemá cenu. Měli bychom se ozývat, myslí si režisérka Pavlásková
Její debutový film Čas sluhů se bezprostředně po revoluci dostal až na filmový festival v Cannes, kde získal zvláštní uznání. Režisérka Irena Pavlásková, která je hostem Osobnosti Plus, mezitím natočila mnoho dalších snímků a v blízké době představí v kinech svůj zatím poslední: Pražské orgie.
„Myslím si, že je dobré vyjadřovat své názory,“ říká režisérka Irena Pavlásková. Sama se prý k žádnému aktivistickému hnutí oficiálně nepojí, ale na demonstrace občas chodí. I když, jak tvrdí, nepodepisuje tisíce peticí denně.
Čtěte také
Má ale za to, že lidé by neměli propadat beznaději a pocitu, že se stejně nic nezmění. „To je to, co mě tížilo celou tu dobu, kterou jsem prožila v totalitě. A teď to slyším – což je úplně paradoxní – velice často znovu,“ vysvětluje.
Obecně Pavláskovou na dnešní společnosti mrzí, že se s pozůstatky totality dostatečně nevypořádala a že jsme spravedlnosti hodně přimhouřili oči. S odkazem na jeden z rozhovorů, jehož hostem byl arabista Petr Pelikán, dodává, že jí vadí třeba to, když v médiích zaznívají slova pochopení pro touhu po zničení jedné země druhou.
Praha očima Američana
Režisérku v blízké době, 10. října, čeká premiéra filmu Pražské orgie, který natočila na motivy knihy slavného amerického spisovatele Philipa Rotha. Autor předlohy loni v květnu zemřel, ale Pavlásková se s ním osobně setkala, než se rozhodl jí poskytnout práva na filmovou adaptaci svého románu.
Byl velmi bezprostřední. Zajímala ho motivace, proč to chci dělat, a co mě nejvíc zaujalo… A po 3,5 hodinách mi řekl, že mi ta práva poskytne.
Irena Pavlásková
Když mu prý napsala s prosbou o svolení zpracovat jeho knihu, neočekávala, že jí vůbec někdo odpoví. Ale odpověděl a nakonec jí – po několikahodinovém rozhovoru – dovolil knihu zfilmovat.
Poslechněte si celý rozhovor Barbory Tachecí s Irenou Pavláskovou. Mluvily spolu třeba o tom, jestli musela ze svého prvního filmu vyškrtávat nějaké scény, nebo zavzpomínala na to, jak prožívala 70. léta.
Související
-
Naše divadlo nemá v zahraničí dobrou pověst, konstatuje šéf činohry ND Špinar
Divadelní režisér a umělecký ředitel Činohry Národního divadla Daniel Špinar získal prestižní post ve výběrovém řízení s konceptem Nová krev v roce 2014.
-
V Národní galerii probíhá ukázka typické normalizace, varuje výtvarník Skála
František Skála je nejen sochař, malíř a ilustrátor dětských knih, ale také hudebník, tanečník, člen divadla Sklep či spoluzakladatel skupiny Tvrdohlaví a tajné B. K. S.
-
Výtvarnice Nováková: Společnost je v politickém smyslu bezpáteřní, vykolejená a bez perspektivy
Výtvarnice Věra Nováková na konci 40. let nedostudovala v ateliéru monumentální malby pražskou Akademii výtarných věd z politických důvodů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.