Lidé nemají rádi, když se herci pouštějí do společensko-politických názorů, říká režisér Kepka

Ondřej Kepka

Režiséra, scenáristu, herce a prezidenta Herecké asociace Ondřeje Kepku si diváci mohou pamatovat ještě z dětských rolí. V současnosti točí dokument o svých spolužácích z DAMU a reflektuje tím kus blízké minulosti a současnost, včetně aktuálního 30. výročí sametové revoluce.

„Cítím, že se společenské postavení naší profese obrovským způsobem posunulo,“ komentuje a vysvětluje, jak vedoucí jejich hereckého ročníku Boris Rösner své studenty učil, že je herec vnímán jako mluvčí národa. To, co říkaly velké osobnosti filmového a divadelního světa, bylo podle Kepky bráno nesmírně vážně. Platilo to zejména v roce 1989.

„Dnes cítíme,“ pokračuje Kepka, „že lidé nepěkně reagují na to, když se herci pouštějí do nějakých společensko-politických názorů. Když to řeknu ostře, jsme vnímáni jako takoví kašpárci, šašci a lidé, kteří se mají úžasně dobře, topí se v penězích a každý večer se opíjejí na různých večírcích.“

Host Osobnosti Plus dodává, že se to změnilo jednak kvůli bulváru, který mezitím vznikl, a také kvůli kolegům, kteří to podporují. Naopak ti, kteří proti tomu bojují, nejsou tolik vidět právě proto, že nejsou ani na stránkách bulváru.

Chybí skutečný dialog

Kdyby dostal příležitost pronést projev k 30. výročí sametové revoluce, o čem by mluvil?

„Rozhodně bych mluvil o tom, že bychom se měli vrátit k ideálům toho roku. Nechci být naivní a nechci si hrát na svatého Františka, ale třeba se mezi námi vytratila schopnost poslouchat. Tehdy jsme volali po dialogu a dnes přijdou do studia dva hosté se dvěma názory a nic se za tu hodinu nezmění. Poslanci chodí do parlamentu a mám pocit, že tam mluví zbytečně. Každému je předem jasné, co si bude myslet,“ odpovídá.

Upadající kultura

Kepka také připomíná, že Češi o sobě kdysi tvrdili, že jsou kulturní národ. „Pokud platí míry sledovanosti a poslechovosti, zdá se, že se proměnil i divácký vkus. O co byl zájem dříve a o co je zájem dnes? Dříve se běžně točily adaptace Zweiga a Čechova. Zkuste s tím přijít za nějakým dramaturgem dnes,“ uzavírá kriticky.

Poslechněte si celý páteční rozhovor Barbory Tachecí s jejím hostem. Dozvíte se také, proč šel Ondřej Kepka na DAMU s nízkým sebevědomím nebo jak se mu jako režisérovi natáčela 13. komnata s jeho matkou Gabrielou Vránovou. Také zjistíte, jestli si herci dokážou spočítat, jaký budou brát důchod.

autoři: Barbora Tachecí, Kateřina Tesařová

Související