Kristina Žantovská: Krajnice a bílá čára

8. září 2022

Někde za Hudčicemi, ale i kdekoli jinde, je silnice klikatá a houpavá a záplatovaná. Každý rok přibývají záplaty nové a kupodivu ji nevyrovnávají, ale rozhoupávají ještě víc. V některých místech se původní vozovka v jejich patchworku zcela ztrácí.

Okrajům silnic se snad dosud říká krajnice. Vyznačuje ji bílá čára a za ní by mělo zbývat ještě pár čísel asfaltu. Pro všechny případy, že jede vozidlo tlusté a široké třeba jako traktor, aby se vešlo, mělo kam uhnout.

Čtěte také

Některé silnice lemují sloupky s fosforeskujícími odrazkami, mnohé ale padly za oběť řidičům predátorům, jiné jsou uražené, kácí se nebo mizí ve vysoké trávě.

Divím se, že ještě někdo neusoudil, že překáží a brání svobodné rychlé jízdě, takže pryč s nimi. Jak se to zamýšlelo s alejemi podél silnic, čemuž mnohé stromy padly za oběť.

Krajnice dnes končí tam, kde asfaltér uzná za vhodné. Někdy to zařízne příliš a pěkně zvysoka, rozhodně se nepáře s tím, aby byla vozovka rovná a přiměřeně se svažovala, natož aby ji bylo možné ukončit bílou čárou. Tak trochu metafora, jak se u nás jezdí.
Mantinely neexistují. Ukaž, co umíš a kam až si troufneš. A kdo na to nemá, ať zmizí v příkopu.

Vzkaz ministerstvu

Takže názorná situace. V protisměru řidič ve velkém silném autě, nechce si ho na naklánějící a záplatované krajnici zničit, takže jede středem. Když mě uvidí, mírně to stočí na svoji polovinu, já to ale raději drhnu neexistující krajnicí, abych nepřišla o zrcátko.

Dalším predátorem je tirák s naloženým dřevem, odsunu se co nejdál to jde a raději zastavím. Co ten tady u sta hromů dělá? S tak těžkým nákladem by neměl jezdit po silnicích 3. třídy, ne?

Čtěte také

Ale tiráci a přeprava zboží tímhle obstarožním způsobem pořád vítězí. Navíc už řidiči nebudou muset mít povinné pauzy na odpočinek. O to víc budou bourat a způsobovat tragické nehody. Při jedné z posledních řidič tiráku zabil otce a dvě děti a matka bojovala o život v nemocnici.

A ministr dopravy si řeší bodový systém a přichází s myšlenkou nechat na zodpovědnosti řidičů samých, jak se v určitých situacích zachovají. To je jako podat žháři sirky.

V situaci, v jaké se nachází doprava, jak kvalitní máme silnice, jak se chovají řidiči, to znamená doslova revoluci. Z predátorů se nestanou slušňáci, povolí si naopak kravatu o něco víc. Myslím, že žiju v realitě na rozdíl od pana ministra.

Čtěte také

Osobní zodpovědnost musí vyvažovat respekt. Vy jste si něčeho takového na silnicích všimli? Dodržuje se povinná vzdálenost, rychlost, vůbec cokoli? Na Strakonické je padesátka, ale tu, zdá se, respektuju jen já, všichni kolem mě frčí a mají ze mě srandu.

Vzkaz ministerstvu dopravy, Ředitelství silnic a dálnic ČR, dopravní policii a dalším zainteresovaným. Pokud řidič svou bezohledností, tedy nerespektováním čehokoli způsobí vážnou nehodu, zranění, ne-li smrt někoho druhého, jedinou protiváhou jeho svobodné osobní volby, není „bodový systém“, ale zákaz řízení.

Časově vymezený – jeden, dva, tři roky bez řidičáku. Může se učit zodpovědnosti za chůze. Třeba až do soudného dne.

Autorka je publicistka a divadelní dramaturgyně

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.