Karel Barták: Brexit tvrdí i muziku

2. říjen 2019
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Brexit

Byl jsem nedávno na rockovém festivalu Reeperbahn v Hamburku.

Je to jeden z těch festivalů, kde se vedle koncertů plejády kapel a hudebníků z celého světa schází všichni, kteří se muzikou zabývají: manažeři, obchodníci, právníci, zástupci gramofonových společností a streamingových firem, novináři a tak dále. Za čtyři dny můžete absolvovat několik set workshopů, konferencí a diskusních fór.

Čtěte také

Jedním z nejdiskutovanějších témat byl zase brexit. Ale zatímco loni se ještě hodně litovalo, hořekovalo a uvažovalo, jak přimět politiky ke zvratu výsledku britského referenda, nyní se těžiště přeneslo do vysloveně praktické diskuse: Co brexit, a zejména divoký brexit, bude stát britské umělce a potažmo celý sektor a jaké důsledky mohou očekávat hudebníci, ale i publikum na kontinentu?

Nejde o okrajové otázky. Britský hudební průmysl v roce 2017 vydělal 4,5 miliardy liber.  Příjmy z vývozu hudby vzrostly meziročně o sedm procent a dosáhly 2,6 miliardy liber. Z toho zhruba jednu miliardu vynesly koncerty britských umělců v zahraničí.

Ano, byl to Sheeran a světové turné Rolling Stones, ale bodovaly i daleko méně slavné kapely a jednotlivci. Málokterý festival na kontinentu, od Portugalska po Estonsko přes české Rock for People či Colours of Ostrava si dokáže představit svůj program bez několika více či méně zvučných jmen z britských ostrovů.

Kapely z Česka

Na Reeperbahnu se diskutovalo o tom, nakolik jsou tyto zažité praktiky nyní ohroženy. Budou britští muzikanti potřebovat víza, až budou překračovat hranice do schengenského prostoru? Zajisté, pro turisty, tedy i pro fanoušky směřující na koncerty, víza velmi pravděpodobně nebude nikdo vyžadovat, ale co lidé, kteří vlastně jedou pracovat?

Čtěte také

Kolik budou taková víza stát? Jak dlouho se na ně bude čekat? A co materiál, který s sebou kapela veze? Jak dlouho se bude proclívat? Kolik se bude muset za proclení zaplatit? A nebude to všechno nakonec, zejména pro nemajetné, začínající kapely natolik odrazující, že radši zůstanou doma?

Šéf Britského gramofonového průmyslu Geoff Taylor pořád ještě doufá, že bude nějaká dohoda a že hudební sektor v ní bude mít své místo. „Vláda nás musí podpořit tím, že uzavře dohodu, která umožní umělcům svobodná turné, ochrání duševní vlastnictví a zabrání, aby hudební vybavení bylo blokováno v tranzitu,“ prohlásil.

Další britský odborník Chris Scott z labelu Communion music upozornil, že mnoho britských umělců má na kontinentu silné zázemí fanoušků, takže nové překážky způsobí frustraci. „Nevíme, co brexit přinese. Jediné, co víme, je to, že obchod, komunikace a cestování budou obtížnější.“

Čtěte také

Ochrana autorských práv je zatím sladěna, hudba na webu bude tedy dál k dispozici. Ale live vystoupení by mohla utrpět. Podle Eda Doughera z britského Svazu hudebníků hrozí návrat takzvaného „karnetu“ – seznamu materiálu, který s sebou kapela bezcelně převáží. Seznam podléhá kontrole při výjezdu i při návratu, což může způsobit značná zdržení. Krom toho stojí jednorázový karnet průměrně kolem 400 liber, což začínající kapelu může finančně vyčerpat nebo rovnou odradit.

Zkušení hudební matadoři na Reeperbahnu připomínali, že podobné ústrky zažijí také evropské kapely cestující do Británie, ale shodli se na tom, že jde o mnohem menší problém, protože hlad britských fanoušků po kontinentální hudbě je mizivý.

Vyvozovali z nadcházejícího brexitu ale také  jinou, pozitivnější předpověď. „Když už se to stalo, pojďme se podívat, co z toho můžeme vytěžit pro evropskou hudební scénu,“ řekl mi Peter Schmidt, zakladatel a manažer festivalu Eurosonic v nizozemském Groningenu.

„Jestliže bude obtížnější zabukovat britské kapely, musíme se vynasnažit, aby ředitelé festivalů a šéfové evropských klubů měli po ruce co nejúplnější seznam prvotřídních evropských umělců. Místo uvolněné Brity by měly zaplnit kapely ze Švédska, Polska, Španělska nebo Česka.“

 Autor je publicista

autor: Karel Barták
Spustit audio