Jak vypadá život umělců za pandemie ve Spojených státech? A jak v Česku?
Srovnávat situaci umělců v Praze a v New Yorku je složité, přesto se o to Vít Pohanka pokusí. Způsob financování je v Americe jiný, divadelní a další scénické společnosti musejí podstatně víc než v Česku spoléhat na sponzory, různé granty a samozřejmě výdělek ze vstupného.
I přes odlišnosti je ale jedno jisté: New York přitahuje umělce z celého světa. Ti z Čech, Moravy a Slezska nejsou výjimkou. Jen výjimečně se jim ale podaří v obrovské konkurenci zachytit pomyslným drápkem a v New Yorku opravdu uspět.
Čtěte také
Ve studii, kterou město New York publikovalo v roce 2019, se dočtete, že je v něm přes 220 různých scén. Ty se pak dělí do tří kategorií: Broadway, Off-Broadway a Off-Off Broadway. Působí v něm na 600 různých produkčních společností a jen necelá stovka z nich má stálé sídlo. Ostatní si divadla pronajímají – podle možností a potřeb.
Hrbek nebo Musilová
Mezi úspěšné Češky a Čechy patří třeba Daniel Hrbek, ředitel Švandova divadla v Praze a také učitel Divadelní akademie múzických umění (DAMU). Do New Yorku se poprvé dostal v roce 2014. A byla to pro něj obrovská zkušenost. Jak říká, „divadelníci v Česku si ani neuvědomují, kolik pracovních jistot doopravdy mají. Tedy ve srovnání s Amerikou, ale nejen s ní“.
Denisa Musilová je tanečnice a choreografka z Jihlavy. Nejdřív kvůli rodičům vystudovala jihlavskou Střední ekonomickou školu. Teprve pak šla na konzervatoř výrazového tance Duncan Center v Praze. Do New Yorku se propracovala překvapivě přes Blízký východ. Tam totiž strávila deset let – a chce se tam vrátit, až padnou omezení kvůli koronaviru.
Ředitel Českého centra v New Yorku Miroslav Konvalina pak v pořadu vysvětluje, jak to vypadá s newyorskými divadly právě v těchto dnech. Dozvíte se, co říká na krizi a co to taky může přinést do budoucna.
Víc si poslechněte v audiozáznamu.
Související
-
I za zavřenými dveřmi divadla je frmol, říká ředitelka libereckého DFXŠ Jarmila Levko
Jak nucená uzavírka dopadá na divadlo, co dělají herci, když nehrají, a má liberecká scéna online kanál? Hostem Dopoledne pod Ještědem byla ředitelka divadla Jarmila Levko.
-
Onlinem zní: Zlom vaz! Jak se divadlo nevzdalo, když zakázali hrát a zpívat
Druhá vlna pandemie drží divadla už skoro druhý měsíc pod zámkem, a tak živá kultura pomalu mutuje v online hybrid, který alespoň částečně lepí rány.
-
Kdo bude financovat Národní divadlo Brno? Město chce převést svou největší divadelní scénu na stát
Regionálním divadlům by mohly v době pandemie pomoci peníze z programu na podporu profesionálních divadel. Potřeba je alespoň jedna miliarda korun.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
![hurvinek.jpg hurvinek.jpg](https://plus.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/4c83e43279b642121b870ce888c62be8.jpg?itok=5JPOJ2vm)
![](https://plus.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/4247ad974925176a3765341e86733918.jpg?itok=ZPQ_6MMg)
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka