Jak ukrajinský hrdina Zelenskyj ovlivní čekání na českého prezidenta
„Ze sledování vystupování (ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského) jasně vyplývá, že nejde jen o to, jak je postavení hlavy státu vyjádřeno ústavními texty, respektive jaké kompetence mu dáváte nebo nedáváte. Jde o složku druhou a ústavně málo uchopitelnou – jde o politické vůdcovství,“ říká v podcastu Čekání na prezidenta ústavní právník Jan Kysela.
Zelenského síla podle právníka momentálně nespočívá v ústavních předpisech, ale v charismatu, schopnosti empatie, mobilizace. „Zkrátka v tom, že aniž by to možná věděl, je to vlastně vůdce pro krizové stavy. Zjevně se v tom našel.“
s filozofkou Terezou Matějčkovou,
s ústavním právníkem Janem Kyselou,
s komentátorem Petrem Nováčkem a moderátorem Janem Pokorným.
Filozofka Tereza Matějčková souhlasí a připomíná, že ukrajinský prezident de facto volně navázal na svůj styl z kampaně.
„Na styl charismatické osobnosti, která sbírá podporu na sociálních sítích. Teď se stal nejen válečným prezidentem, ale i prezidentem sociálních sítí, protože nás jejich prostřednictvím do války vtáhnul.“
Zelenský je vůdce pro krizové stavy. Zjevně se v tom našel.
Jan Kysela
Podle moderátora Jana Pokorného dokáže Ukrajina se sociálními sítěmi pracovat velmi dovedně a pragmaticky a západní politiky docela tlačí do kouta. „Někdy až moc. Například s bezletovou zónou, u které to bohužel takto nepůjde. Ale tvrdě ji vymáhá,“ připomíná komentátor Petr Nováček.
Poptávka pro vůdci?
Může dění na Ukrajině ovlivnit poptávku českého voliče po někom, kdo bude jakýmsi Zelenským v našich podmínkách?
Odpovídá filozofka Matějíčková: „Už i moji známí říkají, že teď, když začala válka na Ukrajině, tak ty naše podcasty můžeme zrušit. Protože je jasné, že hlavním favoritem bude Petr Pavel a že se už ani nebudeme mít o čem bavit. Mně to přišlo až legračně bezprostřední, protože tak to asi nefunguje – když je válka, tak si musíme zvolit vojáka. Ale osobně mně to připadá dost naivní.“
„Já si rozhodně nemyslím, že když hlasujeme v přímé volbě o prezidentovi republiky, tak musíme vybrat někoho, kdo ovládá nejvíc druhů zbraní, protože je přece vrchní velitel ozbrojených sil,“ připojuje právník Kysela.
Komentátor Nováček zároveň upozorňuje, že do prezidentských voleb ještě zbývá dost času.
Čtěte také
„Teď nikdo neví, jak rychle bude růst inflace, jaké budou sociální dopady celé situace – a samozřejmě to každého z nás bude něco stát. A teprve pak začne prezidentská kampaň.“
„Myslím, že kandidáti se budou objevovat až na poslední chvíli, a to tak jak jim to Ústava umožňuje. Do toho tady máme v říjnu volby do třetiny Senátu a komunální volby. To bude to zrcadlo. Teď nejde říct, kdo vlastně bude kandidovat a jací kandidáti to budou,“ uzavírá Nováček.
Rozhodne prezidentské volby válka na Ukrajině, uprchlická krize, nebo na ně navazující obtížná sociální situace voličů? Poslechněte si v audiu.
Čekání na prezidenta můžete poslouchat na webu Českého rozhlasu Plus, v aplikaci mujRozhlas a v dalších podcastových aplikacích. Ve vysílání Plusu ho uslyšíte v neděli 20. března po 18. hodině.
Související
-
Proč kandidují lidé bez šance? O motivaci těch, kteří se (ne)chtějí dostat na Pražský hrad
Může být neúspěšná kandidatura na prezidenta odrazovým můstkem k úspěšné politické kariéře? Lze i prohru politicky fruktifikovat, tedy využít?
-
Ostýchavý, vznešený nebo hulvátský. Jaký bude prezidentský styl další hlavy státu?
Jak se ve výkonu funkce prezidenta odlišovali Václav Havel, Václav Klaus a Miloš Zeman? A jaký bude jejich nástupce?
-
Tisíciletá tradice, nebo výhrůžky a málo vzorů? Proč Česko stále čeká na prezidentku
„Žena-prezidentka je citlivé téma. Když mě učili na fakultě samí muži, říkala jsem si, jestli jako žena můžu být filozofka? Můžu. Ale ta otázka tam byla,“ říká Matějčková.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.