Ivan Hoffman: Konec známkování

22. březen 2023

Ministerstvo školství se chystá plošně zrušit známkování žáků prvních až třetích tříd. Stresem ze známek by už měli trpět pouze malí nešťastníci ve školním roce 2025/26, pak už známky nahradí kriteriální hodnocení.

Jelikož si je ministerstvo vědomo, že si většina občanů konec známkování nepřeje (v některých anketách jsou uvědomělí pouze dva lidé z deseti), bude třeba kromě převýchovy učitelů, přeškolit i dospělce, poškozené v minulosti stresem ze známkování.

Čtěte také

Pokud ovšem experti s osvětou neuspějí, nic se nestane. Stát běžně většinový názor občanů ignoruje, neboť ví lépe než občané, co je pro ně dobré.

Pokud vědci zjistili, že známkování je stresující, pravděpodobně měli na mysli stres ze známek špatných, protože například jedničky prakticky nestresují.

A pokud chtěli školní myslitelé zabránit tomu, že se žáci mezi sebou porovnávají, nestačilo by pohlížet na známky jako na citlivé osobní údaje a známkovat školáky v utajeném režimu? Tím by vedle stresu odpadla i nezdravá soutěživost.

Umělá inteligence

Čtěte také

S koncem známkování hrozí, že oč méně budou stresovány děti, o to větší stres čeká učitele. Kriteriální hodnocení jim dá pořádně zabrat. Pokud jim tedy v budoucnu nepomůže umělá inteligence, která kriteriální hodnocení nevypracuje za ně, podobně jako dnes již umí vypracovat bakalářskou práci za studenta.

Možná by se i ministerští úředníci, usilující o pohodu malých školáků, měli obávat budoucnosti, kdy se umělá inteligence obejde bez nich. A protože umělé inteligenci do hlavy nevidíme, nelze vyloučit, že tato místo kriteriálního hodnocení školáků vyvine daleko praktičtější systém, jak vyhodnocovat úroveň vzdělání žáků tak, aby to bylo jednoduché pro učitele, srozumitelné pro rodiče a výchovné pro děti.

Ivan Hoffman

Možná nás umělá inteligence překvapí a přijde s nápadem odstupňovat dosaženou úroveň žáků na škále výborný, chvalitebný, dobrý, dostatečný a nedostatečný. A pro zjednodušení přidělit těmto charakteristikám čísla od jedné do pěti. Těm by se pak mohlo říkat třeba známky.

Autor je komentátor Deníku

autor: Ivan Hoffman
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.