I v architektuře platí: když vám jde o věc, musí jít ego stranou, myslí si architekt Schmidt
„Když jde o věc, ego musí ustoupit, protože je na překážku. Dřív nebo později totiž zjistíte, že se pouze s egem daleko nedostanete a potřebujete i nějakou tu pokoru. Pokud chcete udělat nebo prosadit dobrou věc, musíte nejdřív z dění trochu poodstoupit,“ popisuje nejen svou práci architekta Norbert Schmidt, vedoucí Centra teologie a umění při Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy.
Nedávno se mu na výstavě Josefa Pleskota, na které se sám podílel, líbila slova bývalého politika Miroslava Kalouska.
„Ten definoval architekta jako toho, kdo zvládá umění v orchestru. Tím, že je jako dirigent, který musí zvládnout sladit velikánskou šíři lidí a nástrojů – od bubnů po píšťalky. To se mi moc líbilo. Je to krásná definice, o hodně lepší než to, že architekt je ten, který udělá nějaký krásný barák,“ říká.
Norbert Schmidt je vertikálně i horizontálně rozkročený mezi architekturou, uměním a teologií. Působí také jako kurátor uměleckých intervencí v kostele Nejsvětějšího Salvátora v Praze.
V audiozáznamu pořadu si poslechněte, proč se v postní době v některých kostelech obohacuje chrámový prostor o umělecká díla, zajímavé objekty a instalace. Nebo proč se domnívá, že umění je královskou cestou k transcendenci, ptá se Eva Hůlková.
Související
-
Vzácný gotický fragment s tváří Krista našel v kostele...
600 let starý gotický reliéf s tváří modlícího se Krista v Getsemanské zahradě objevili v kostele Nejsvětějšího Salvátora v Praze. Pochází patrně z portálu někdejší...
-
Moderní umění v kostele Nejsvětějšího Salvátora
Potkávat současné umění ve veřejném prostoru nám dnes už přijde docela běžné. Umělci vystavují na náměstích, ve veřejných budovách, v nákupních centrech. Přítomnost...
-
Postní obrazy u Nejsvětějšího Salvátora dočasně nahradí...
Popeleční středou skončil masopust a začala doba postní – čtyřicetidenní příprava na Velikonoce. Měl by to být čas zklidnění, kdy člověk hodnotí svůj život. Jak toh...