Evropská unie a Británie jsou znovu na pokraji krachu rozhovorů. Proč a co by to přineslo?

13. prosinec 2020
Evropa Plus

Už jen poslední hodiny mají vyjednavači Evropské unie a Velké Británie čas na nalezení dohody o vzájemných vztazích po brexitu. Aktuální a možná už poslední deadline jim vyprší v neděli 13. prosince. Pokud nenajdou řešení přetrvávajících sporů, odejde Británie po skončení přechodného období z jednotného evropského trhu a celního prostoru bez nové smlouvy s EU. Oběma stranám tak od 1. ledna hrozí výrazné zkomplikování vzájemného soužití.

„Odchod Británie z evropského jednotného trhu bez dohody je v tuto chvíli mnohem pravděpodobnější než s dohodou,“ varovala tento týden po skončení bruselského summitu předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.

Čtěte také

V předchozích dnech si dvakrát telefonovala a jednou se osobně sešla s britským premiérem Borisem Johnsonem. Vyjednavačům dali další prostor na hledání dohody.

Oba ale konstatovali, že se Unie a Londýn pořád zásadně rozcházejí ve třech klíčových otázkách: v rovných pravidlech hospodářské soutěže, právech evropských rybářů na rybolov v britských vodách a v dohledu na dodržování případné smlouvy.

Unie znovu přišla s myšlenkou rovnováhy. To by znamenalo, že jakákoli nová nařízení by Unie schválila, museli bychom se jimi řídit.
Boris Johnson

„Dohoda, která je v tuto chvíli na stole, není dobrá pro Spojené království. Hlavně proto, že v posledních týdnech Unie znovu přišla s myšlenkou rovnováhy mezi Británii a Evropskou unií. To by znamenalo, že jakákoli nová nařízení by Unie schválila, museli bychom se jimi řídit, nebo čelit trestům a sankcím. Tohle nenajdete v žádné jiné smlouvě o volném obchodu. Británie by tak byla svým způsobem chycená ve sféře unijních pravidel. Také v oblasti rybolovu bychom stále neměli pod kontrolou své vody. A to je špatně,“ odmítl znovu unijní požadavky premiér Johnson.

Záchytná parkoviště i dopad na automobilky

Evropská komise v uplynulém týdnu už preventivně aktivovala nouzová opatření, která mají v případě rozchodu bez dohody udržet silniční a leteckou dopravu mezi oběma stranami kanálu La Manche. Británie na té své buduje velká záchytná parkoviště, kde budou moci čekat kamiony na vyřízení hrozících dlouhých celních procedur. I to by byl jeden z důsledků krachu vyjednávání.

Čtěte také

Takový scénář by se citelně dotknul také výrobců automobilů včetně české Škody Auto. V exkluzivním rozhovoru pro Český rozhlas Plus na to upozornil šéf europarlamentní skupiny dohlížející na rozhovory a šéf zahraničního výboru Evropského parlamentu David McAllister.

„Automobilový průmysl nás varoval před následky scénáře bez dohody. V takovém případě bude obchod možný jen na základě podmínek Světové obchodní organizace. Velká Británie a Evropská unie tak budou nuceny zavést 10procentní clo na osobní vozy a až 22procentní clo na dodávky a užitkové vozy. To se negativně podepíše na evropském automobilovém průmyslu, včetně toho českého, a lidech, kteří v něm pracují,“ upozornil vlivný německý europoslanec.

Spíše než hledání průsečíků a společných bodů se řešilo to, co je pro ně nepřekročitelnou hranicí. To trvá v podstatě doteď.
Filip Nerad

„Z mého pohledu při těch jednáních nejde a nešlo o hledání kompromisů. Daleko spíše tu jde o to uhájit si vlastní červené linie, tedy své podmínky, s nimiž do vyjednávání šly. Spíše než hledání průsečíků a společných bodů se řešilo to, co je pro ně nepřekročitelnou hranicí. To trvá v podstatě doteď. Ty body neshody jsou takto neuralgické už od března, kdy ta jednání začala,“ vidí jednu z příčin přetrvávajících neshod zahraničněpolitický analytik Českého rozhlasu a bývalý zpravodaj v Bruselu Filip Nerad.

Více o rozhovorech mezi Evropskou unií a Británií a možných důsledcích jejich neúspěchu uslyšíte v pořadu Evropa Plus.

 

autor: Filip Nerad
Spustit audio

Související