Eva Turnová: Dáma v hohni
Moje francouzská kamarádka se kdysi dávno přistěhovala do Čech, asi se tu zamilovala a posléze asimilovala, jak sociálně, tak jazykově.
Jediný problém při komunikaci jí činila fonetika, protože hluché „h“ na začátku francouzských slov vynechávala i v českých slovech.
Čtěte také
Vznikaly tak novotvary jako „imalájská ora“ „umpolácké oliny“ „ubená olka“ „olubí ovínko“. Moje neustálé opravování mělo za výsledek, že zase dávala souhlásku „h“ i tam, kam nepatří, a tak přišla na svět hokurka, homyl, hopilec.
Paradoxně mi loňská zpráva o hořící katedrále Notre-Dame přišla právě od ní, tím pádem v sobě měla punc zlehčení. Na telefonu se totiž objevila sms s textem: Notre-Dame je v hobrovském hohni!
Bodlo mě u srdce, jako by mi lehl popelem vlastní dům, přestože nejsem frekventovaným návštěvníkem Paříže. Napadlo mě, co už by muselo shořet, aby se to tolika lidí dotklo tak niterně… Tahle katedrála není jen zprofanovaným místem, které se stalo filmovým zázemím pro Anthonyho Quinna a Ginu Lollobrigidu při natáčení filmu Zvoník u Matky Boží.
Jedna sebestředná fotografie
Čtěte také
Je to prostě srdce Evropy, nezávislé na tom, jestli je nebo není nějaká Evropská unie; pařížská katedrála je neoficiálním atributem evropského domova, což nemusel vyhlásit ani Štrasburk, ani Brusel, a možná právě proto vnímáme požár Notre-Dame jako zkázu, která se nás osobně týká. Je to zkrátka Naše dáma, navíc — stejně tak jako Evropa — je ženského rodu.
V souvislosti s událostí vypukla samozřejmě smršť na sociálních sítích, kdy reakce už s tragédií nemají nic společného.
Na místě požáru byla totiž i redaktorka zpravodajského pořadu DVTV Emma Smetana, která v Paříži dlouho žila. Udělala si před katedrálou selfie se zmučeným výrazem a spustila tak lavinu memíků, na kterých je koláž Emmy v souvislosti s vraždou Kennedyho, s newyorskými hořícími dvojčaty, při výbuchu atomové bomby či během druhé světové války.
Čtěte také
Na to navázali ti, kteří ještě nebyli saturovaní vtípky na téma kojení v bance, a tak přilípli zasmušilý obličej Emmy před skupinu kojících matek; vrcholem celé série pak byla záměna fotografie Emmy Smetany za portrét Emy, hospodyně z domu primáře Sovy ze seriálu Nemocnice na kraji města.
Následovaly diskuze na téma, co za tímto virálním lynčem vězí. Jestli je to fakt, že Emma Smetana je chytrá a hezká a lidé jí závidí, nebo jestli je hezká, ale nedovzdělaná, navíc si nepřechýlila příjmení, snobka jedna. Padly dohady, jestlipak by se lidé posmívali jejímu kolegovi Veselovskému, a nakonec jestli by se Veselovský vůbec takhle vyfotil.
Virtuální svět se rozjel na vlně, kterou vyprovokovala jedna sebestředná fotografie; v průběhu celé jízdy se pak zúčastnění postupně obviňují ze sebestřednosti.
A jak na komentáře reagovala kamarádka z Francie?
„Já mám smysl pro umor, ale tohle je typická česká honanie.“
Autorka je spisovatelka a rockerka
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.