Etik Opatrný o smrti Polky Izabely: Lékaři zřejmě pochybili. Podle katolické etiky mohl potrat proběhnout

14. listopad 2021

Zpřísnění polských zákonů proti interrupcím pravděpodobně stojí za smrtí třicetileté Izabely. Lékaři jí totiž přes vážný stav nepodali farmaka k vyvolání porodu a žena zemřela na septický šok. Podle nemocnice lékaři zohlednili platné polské zákony a standardy. „Z hlediska lékařské etiky, ale i z hlediska teologické etiky šlo jednoznačně o ohrožení života té ženy. Tudíž zřejmě pochybili lékaři,“ oponuje teolog a etik Michal Opatrný z Teologické fakulty Jihočeské univerzity.

Polská legislativa zakazuje lékařům provádění interrupcí i v případech, kdy je šance na přežití plodu minimální.

Čtěte také

„Velmi mě mrzí, že se z potratů stalo politické téma, a to zejména v oblastech, kde ve vládě nebo ve společenství převažují muži. V podstatě řeší problém, který se jich netýká,“ nelíbí se Martě Smolíkové z České ženské lobby, která je zároveň členkou Českobratrské církve evangelické.

Sama vidí problém především v tom, že zákon vyvolává obrovský tlak na lékaře. Ti pak mohou ve svém úsudku chybovat.

Velmi mě mrzí, že se z potratů stalo politické téma, a to zejména v oblastech, kde ve vládě nebo ve společenství převažují muži.
Marta Smolíková

„Jdou tady proti sobě dvě věci – zákon, kterým stát omezuje právo ženy a právo lékařů provádět potraty. A na druhé straně lékařský přístup, který by měl vždy chránit život. V tomto případě tedy ženy, protože ta má rodinu, možná nějaké delší děti – ona je v každém případě v situaci, kdy ten plod neměl šanci na přežití, prioritou,“ myslí si Smolíková.

Církevní výjimky

Přestože o interrupcích mluví i papež František jako o vraždách, církevní etika zná podle Opatrného, vedoucího Katedry sociální a charitativní práce Teologické fakulty Jihočeské univerzity, případy, kdy je interrupce obhajitelná.

Čtěte také

„Lékař má léčit. Má pacienta – pokud možno – zachránit. Ta možnost zachránit ji tady byla a ona s ní souhlasila. Minimálně podle katolické etiky ten potrat mohl proběhnout,“ je přesvědčený.

Jasno má i Smolíková – interrupce je dle jejího názoru soukromá věc a nikomu tak nepřísluší toto rozhodnutí zpochybňovat ani hodnotit. „Hesla jako ‚rodina je základ státu‘ jsme tady přece zažili. Smáli jsme se tomu, že stát považoval rodinu za něco, co má sloužit státním účelům. Je to čistě soukromá věc, za kterou si lidé nesou svou vlastní zodpovědnost. A tak by to mělo zůstat,“ věří zástupkyně České ženské lobby.

Já si myslím, Kaczynski a další jsou přesvědčeni o tom, že sekulární stát není tím ideálním řešením, že by stát měl vypadat trošku jinak.
Michal Opatrný

Polský pohled formují nejen oficiální představitelé církve, ale také laici, běžní katoličtí křesťané či novináři katolických médií.

Čtěte také

„Tato vrstva je, alespoň podle mých polských kolegů teologů, konzervativnější než polský katolický klérus,“ připomíná Opatrný a jako představitele této skupiny jmenuje například předsedu strany Právo a spravedlnost Jaroslawa Kaczynského nebo polského premiéra Mateusze Morawieckého: „Oni vlastně chápou svůj úkol křesťana v politice jako prosazování katolické morálky.“

Tím ale narušují princip sekulárního státu. „Já si myslím, že tohle by rádi změnili. Že jsou vlastně přesvědčeni o tom, že sekulární stát není tím ideálním řešením, že by stát měl vypadat trošku jinak,“ míní teolog Opatrný.

Zákazy nefungují

Přestože se množství interrupcí nelíbí ani Opatrnému, přísné zákony nepovažuje za řešení situace. „Zatím nevidím žádný důkaz pro to, že když se striktně zakážou, tak to vede k jejich poklesu. K tomu vedou jiná opatření spadající do sociální a rodinné politiky,“ říká teolog a dodává:

Čtěte také

„Bylo by dobré, aby byla ze strany katolické církve podporována právě ta prorodinná a sociální politika, která vytváří prostředí, v němž vlastně nevzniká potřeba potraty provádět.“

S tím souhlasí i Marta Smolíková: „Striktní zákony vedou k mnohem rizikovějším interrupcím u žen, které jsou navíc ještě kriminalizovány. Pro mě je to zneužití moci katolické církve. A to považuji za velice nekřesťanské. V demokratickém státě by tyto věci měly být na rozhodnutí jedinců, tedy na ženách.“

Poslechněte si celou debatu Lucie Vopálenské a jejích hostů.

Společně probrali také to, proč církev v souvislosti s interrupci používá pojem vražda, nebo jak se na celou situaci dívá předseda opoziční Občanské platformy Donald Tusk.

V první části Vertikály uslyšíte reportáž z uprchlického tábora v Jordánsku. Dozvíte se, že čeští biskupové končí týdenní pouť v Římě a že rumunská pravoslavná církev čelí kritice kvůli postoji k šíření koronaviru. Moderuje Naděžda Hávová.

autoři: Lucie Vopálenská , Naděžda Hávová , Ondřej Skácel
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.