Daniel Kroupa: Chraňte nás před motorovými čluny
Není to poprvé, co naříkám nad motorovými čluny, které narušují dříve klidné prostředí Slapské přehrady a dalších podobných lokalit.
Ivan Binar: Nutrie migrující
Nutrie se rozhodly migrovat z Hrdlořez do Libně. Lidé si je pletou s bobry, jenže bobři kácejí stromy a mají placaté ocasy pokryté střešními taškami bobrovkami, proto jsou to bobři.
Před tím, než se lobbistům podařilo zrušit jejich zákaz, po těchto vodách pluly jenom tiché plachetnice, kánoe, kajaky a hlavy plavců.
Potom burácející velké lodě se zdvihnutou přídí, přes kterou člověk u kormidla hlavičku koupajícího se dítěte nevidí a ani ho nezajímá. Před rozjetým vodním skútrem nestačí uhnout ani mistr světa v plavání.
Výjimku dostal každý
Mluvím-li v této souvislosti o lobbingu, mám na mysli způsob, jakým byl prosazen miliardový byznys stavebních firem na projektu splavnění Vltavy do Českých Budějovic. Projekt ekonomicky nesmyslný (co chcete po této řece plavit?), vyžadující opravu jezů, břehů a zřízení výtahů pro velké parníky na přehradních hrázích umožňuje čerpat evropské dotace v míře větší než malé.
Daniel Kroupa: Mariánský sloup jako součást české národní tradice
Na první pohled se může zdát, že v případě obnovení mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze se jedná pouze o bezvýznamný spor, který zajímá jen hrstku lidí a záhy jej odnese čas.
K jeho schválení bylo ovšem třeba prokázat, že se jedná o tzv. „užívanou vodní cestu“, která ovšem v té době neexistovala. Zdání opaku měly vytvořit právě motorové čluny.
Když se objevily, vyvolaly protesty řady přilehlých obcí a dlouhodobých i dočasných obyvatel břehů a ty dolehly až do parlamentu i do vlády. Ta konstatovala, že povolení už nelze vzít zpět a že tedy bude udělováno výjimečně a že bude rychlost plavby omezená. Výjimku ovšem dostal každý, kdo o ni požádal, a omezení rychlosti zrušil ministr dopravy Ťok.
Moudrá hlava
Pak už se koupání v nádrži, stalo adrenalinovým sportem. Ochranné pásmo 50 metrů od břehu respektovali jen někteří (na vodě bílou čáru nenamaluješ) a ti ostatní se neměli čeho bát, protože policistů na řece je jako šafránu.
Trvalo řadu let, než si nějaká moudrá hlava Státní plavební správy uvědomila, že takto nebezpečná situace je neudržitelná a že hrozí úrazy s fatálními následky. Letos se tedy na některých exponovaných místech Slapského jezera objevily zelené bóje, jasně vymezující na jedné straně plavební dráhu pro motorové lodě a na druhé bezpečnou zónu pro plavce. Zatím se zdá, že většina zúčastněných toto rozdělení respektuje.
Vím, že miliardové částky zbůhdarma vyhozené na zbytečný projekt se tím nezachránily, vím, že rušivý hluk motorů a zápach výfukových plynů v krásném údolí zůstal, ale vědomí, že ve státním úřadě je někdo, komu není zcela lhostejná bezpečnost bezbranných naháčů ve vodě, to člověka potěší. Takový úředník či úřednice zaslouží pochvalu, nebo alespoň glosu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.