Daniel Kroupa: Chraňte nás před motorovými čluny

Motorový člun na Slapech
Motorový člun na Slapech

Není to poprvé, co naříkám nad motorovými čluny, které narušují dříve klidné prostředí Slapské přehrady a dalších podobných lokalit. 

Ivan Binar: Nutrie migrující

Nutrie v Praze

Nutrie se rozhodly migrovat z Hrdlořez do Libně. Lidé si je pletou s bobry, jenže bobři kácejí stromy a mají placaté ocasy pokryté střešními taškami bobrovkami, proto jsou to bobři.

Před tím, než se lobbistům podařilo zrušit jejich zákaz, po těchto vodách pluly jenom tiché plachetnice, kánoe, kajaky a hlavy plavců.

Potom burácející velké lodě se zdvihnutou přídí, přes kterou člověk u kormidla hlavičku koupajícího se dítěte nevidí a ani ho nezajímá. Před rozjetým vodním skútrem nestačí uhnout ani mistr světa v plavání.

Výjimku dostal každý

Mluvím-li v této souvislosti o lobbingu, mám na mysli způsob, jakým byl prosazen miliardový byznys stavebních firem na projektu splavnění Vltavy do Českých Budějovic. Projekt ekonomicky nesmyslný (co chcete po této řece plavit?), vyžadující opravu jezů, břehů a zřízení výtahů pro velké parníky na přehradních hrázích umožňuje čerpat evropské dotace v míře větší než malé.

Daniel Kroupa: Mariánský sloup jako součást české národní tradice

Kamenné díly na Mariánský sloup

Na první pohled se může zdát, že v případě obnovení mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze se jedná pouze o bezvýznamný spor, který zajímá jen hrstku lidí a záhy jej odnese čas.

K jeho schválení bylo ovšem třeba prokázat, že se jedná o tzv. „užívanou vodní cestu“, která ovšem v té době neexistovala. Zdání opaku měly vytvořit právě motorové čluny.

Když se objevily, vyvolaly protesty řady přilehlých obcí a dlouhodobých i dočasných obyvatel břehů a ty dolehly až do parlamentu i do vlády. Ta konstatovala, že povolení už nelze vzít zpět a že tedy bude udělováno výjimečně a že bude rychlost plavby omezená. Výjimku ovšem dostal každý, kdo o ni požádal, a omezení rychlosti zrušil ministr dopravy Ťok.

Moudrá hlava

Pak už se koupání v nádrži, stalo adrenalinovým sportem. Ochranné pásmo 50 metrů od břehu respektovali jen někteří (na vodě bílou čáru nenamaluješ) a ti ostatní se neměli čeho bát, protože policistů na řece je jako šafránu.

Daniel Kroupa

Trvalo řadu let, než si nějaká moudrá hlava Státní plavební správy uvědomila, že takto nebezpečná situace je neudržitelná a že hrozí úrazy s fatálními následky. Letos se tedy na některých exponovaných místech Slapského jezera objevily zelené bóje, jasně vymezující na jedné straně plavební dráhu pro motorové lodě a na druhé bezpečnou zónu pro plavce. Zatím se zdá, že většina zúčastněných toto rozdělení respektuje.

Vím, že miliardové částky zbůhdarma vyhozené na zbytečný projekt se tím nezachránily, vím, že rušivý hluk motorů a zápach výfukových plynů v krásném údolí zůstal, ale vědomí, že ve státním úřadě je někdo, komu není zcela lhostejná bezpečnost bezbranných naháčů ve vodě, to člověka potěší. Takový úředník či úřednice zaslouží pochvalu, nebo alespoň glosu.