Bylo by načase, abychom se v naší rozežranosti omezili, míní antropoložka jídla Ferrarová
„Až ještě víc zničíme přírodu, až zničíme jistě více planetu,“ odpovídá antropoložka jídla Eva Ferrarová na otázku, kdy pro lidstvo přestane být jídlo samozřejmostí. „Poté nebudeme mít pravděpodobně co jíst, tedy pokud nedojde k nějakým akčním plánům a jejich realizaci ve směru alternativního stravování.“
„Pak asi opravdu budeme jíst brouky, cvrčky, larvy, geneticky upravené modifikované potraviny, také můžeme zkusit různé vertikální farmy, nebo takové, které obhospodařují drony. Ale bylo by načase, abychom si uvědomili, že se musíme v naší rozežranosti omezit,“ dodává v pořadu Hovory.
Průmysl nás nutí, abychom jedli čím dále tím více.
Eva Ferrarová
Moderní člověk se podle antropoložky přejídá, protože „na to má“, může si to dovolit. „Máme tolik lákadel, tolik prostředků na to, abychom se přejídat mohli. Zatímco v jiných chudších společnostech se určitě lidé nepřejídají.“
Čtěte také
Je také důležité vědět, že za tím stojí nabídka, která přišla s globalizací.
„Navíc neustále se měnící nabídka všeho možného, co si jen můžeme k jídlu představit. Globalizace nám umožnila, abychom jedli i věci, ke kterým bychom se jinak nikdy nedostali, protože jsou z velké dálky.“
Druhá věc je marketing a potravinářský průmysl. „Jeden průmysl nás nutí, abychom jedli čím dále tím více. A z druhé strany je průmysl potravinových doplňků, který nám říká: ,Klidně se najez, potom si vezmeš pár pilulek a zas zhubneš.‘ A oba nás drtí mezi sebou tak, že se nejsme schopni sami rozhodnout, co bychom měli jíst, abychom vypadali jinak a byli zdravější.“
Středověk slaný, baroko sladké
Eva Ferrarová připomíná, že obavy z nedostatku jídla vycházejí z našich kulturních vzorců. „Celou historii lidstva, v podstatě až na posledních řekněme 200 let, jsme se přejídali. Protože, když jsme věděli, že pak zas nebude, tak jsme se raději najedli.“
Středověk byl slaný z nutnosti, baroko zase sladké.
Eva Ferrarová
Když přišlo osvícenství, francouzská revoluce a racionalismus, začali měšťané tvrdit, že nechtějí být jako šlechtici. „My se přejídat nebudeme a s tímto heslem opravdu začali méně jíst. Také například pít kávu místo likéru a víc pracovat.“ Podle antropoložky ve stejnou dobu vznikl ideál ženské krásy, která už dál měla být pouze štíhlou.
Čtěte také
V průběhu staletí se také měnily naše chutě. „Ve středověku pochopitelně neexistoval jiný způsob, jak konzervovat potraviny než v soli, tudíž vše bylo strašlivě slané,“ popisuje antropoložka.
„V období baroka se zas vytvářely cukrové sochy, ozdoby, dokonce i cukrové lžíce jste mohli na nějaké slavnosti dostat – a sníst. Všechno se zdobilo cukrem a váženou barvou byla zlatá a bílá.“
Cukrem se pokrývalo úplně všechno jídlo – dokonce i maso a zelenina, která se tedy moc nejedla. „Takže středověk byl slaný z nutnosti a baroko zas sladké,“ uzavírá Eva Ferrarová.
Celé Hovory Naděždy Hávové najdete v audiozáznamu.
Související
-
Roboti s jídlem na chodníku. Kurýry dovážkových služeb mohou nahradit v Praze robotická vozítka
Hlavní výhodou celého konceptu mají být nízké náklady – robotická vozítka budou stát méně než měsíční plat kurýr. Velkou otázkou je, jak se stroje snesou s chodci.
-
Výroba jídla a vaření má být věc, o kterou se člověk dělí. Nemáme co skrývat, říká biofarmář
„Vystudoval jsem evangelickou teologii Univerzity Karlovy. Abych byl upřímný – nebyl jsem nějaký super extra student,“ říká farmář Vojtěch Veselý.
-
Jakmile se alergie na jídlo objeví u dospělého, je na celý život. Pomoci by mohly vakcíny
Ačkoli se na první pohled může zdát, že těchto alergií přibývá, není tomu tak. Potravinové alergie existovaly odjakživa, jen jsme o nich příliš nevěděli.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka