Film Vlny? Byla to velká výzva, odpovědnost i strach, přiznává kameraman Žiaran
„Kromě výzvy to byla velká odpovědnost a zároveň i strach z toho, abychom to nepokazili,“ říká Martin Žiaran, kameraman úspěšného snímku Jiřího Mádla Vlny. Už při prvním čtení scénáře jim totiž nebylo moc jasné, jak ho v našich podmínkách natočit tak, aby to „fungovalo“.
Čtěte také
„Četl jsem kdysi citát od známého scénáristy, podle kterého se z dobré scénáře dá natočit buď dobrý, nebo špatný film. Ale podle špatného scénáře se dá natočit jen špatný. To je základní pravidlo, podle kterého se řídím. A my měli v rukou dobrý scénář, jen jsme potřebovali najít nějakou formu, jak natočit i dobrý film,“ vzpomíná kameraman Žiaran.
Navíc si kameraman vždy musí „sednout“ i s režisérem. „To je opravdu hodně důležitá věc, kterou se vždy snažím vycítit. Navíc si musím sednout i se samotný projektem,“ přiznává s tím, že s Jiřím Mádlem společnou řeč vždy našli.
Kde se točilo?
Mnoho lidí se také zajímá, jestli se film Vlny, který líčí příběh bratrů na pozadí událostí v Československém rozhlasu v letech 1967–1968, natáčel přímo v budově na pražských Vinohradech.
Čtěte také
„Je to krásná budova, byli jsme se tady podívat, ale od začátku jsme věděli, že prostor redakce budeme stavět v ateliéru,“ popisuje kameraman.
„Řešili jsme i chodby a schody, které tam ,hrají‘ docela často, na Vinohradské jsme je ale nenašli. Prostory jsou tu sice krásné, ale už zrekonstruované někdy v 90. letech, pokud se nemýlím, takže jsme je použít nemohli,“ dodává s tím, že nakonec je točili v budově Radost na Žižkově.
„Vstup do rozhlasu se ale opravdu natáčel v ,pravé‘ budově Českého rozhlasu,“ uzavírá.
Víc si poslechněte v audiozáznamu pořadu Hovory Tatiany Čabákové.
Související
-
Kritik: Ve filmu Vlny se zdá, že členové zahraniční redakce byli disidenti. Byli to ale prominenti
„Může se vám stát, že na vaše území vpadne okupační moc a najednou zjistíte, kdo je ochoten s okupanty spolupracovat,“ říká filmový a literární kritik.
-
Film Vlny: Realita a fikce
Stalo se to tak? Napadne možná diváky po zhlédnutí snímku Vlny Jiřího Mádla. Ten do hlavní role obsadil Československý rozhlas konce 60. let. Jak to v něm tehdy fungovalo?
-
Vlny a skutečnost. Jak vysílal Československý rozhlas na konci 60. let?
Bylo to tak, jak se to stalo ve filmu? Možná to napadne i vás po zhlédnutí snímku Vlny. Poslouchejte seriál Radiožurnálu o tom, co co je vlastně předobrazem Mádlova filmu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.