Zpráva o smrti zpravodaje BBC v Gaze

16. duben 2007

Případ britského novináře Alana Johnstona se takřka ve všech ohledech vymyká všemu, co zatím o poměrech v Gaze víme. A nebo co jsme si aspoň mysleli, že víme. Johnston byl zpravodaj BBC, tedy organizace, která je považována za velmi důvěryhodnou instituci, v Izraeli jí dokonce pokládají za příliš propalestincou. Mezi Palestinci žil tři roky, a byl dobře známou osobností.

Přesto byl čtyřiačtyřicetiletý Johnston dne 12. března unesen ze svého bytu v Gaze čtyřmi neznámými muži. Neobvyklé je dále to, že jeho únos trval několik týdnů. Za poslední rok bylo v této oblasti uneseno asi 20 novinářů a humanitárních pracovníků. Všichni byli propuštěni během pár dní, nebo dokonce jen hodin. A tím spíše je neobvyklý třetí důležitý rys Johnstonova případu, a to je fakt, že byl nakonec údajně popraven svými únosci.

Jestli je to pravda, to nevíme, protože skupina, která se přihlásila k jeho únosu, není nikomu známa. Teprve v neděli se údajní únosci ohlásili s tím, že musejí rukojmí zabít, protože nebyly splněny jejich požadavky, tedy především propuštění palestinských vězňů zadržovaných v Izraeli. Z dřívějška ale žádný jejich dopis nebyl znám, Johnston prostě před pěti týdny zmizel, a od té doby nebylo nic známo.

Jednou z teorií je, že za Johnstonovým únosem stojí klan Dormuš, který po palestinské vládě požadoval výkupné, což kabinet utajil. Podle jiných názorů nestojí za akcí žádný klan a ani žádná odnož Hamásu nebo Fatáhu, nebo jakékoli jiné známé ozbrojené skupiny, ale nějaká nová zatím neznámá buňka Al Kajdy.

O přítomnosti Al Kajdy v Gaze se už delší dobu spekuluje. Jedna skupina, která se k Al Kajdě hlásí, a sama sebe nazývá "Spravedlivé meče islámu", například nedávno zaútočila na internetovou kavárnu v Gaze a vypálila tamní křesťanské knihkupectví. Podle velmi konzervativní wahhábovské ideologie Al Kajdy totiž křesťané nejsou monoteisté, ale vyznavači polytheismu, protože Boží trojice je prý trojice tří různých Bohů. Něco podobného naznačuje I jméno skupiny, která se hlásí k vraždě Johnstona.

Česká i světová média tuto skupinu označují jako "Brigády džihádu a monotheismu", což zní poněkud krkolomně. V arabském názvu je místo pojmu "monotheismus" použito slovo "tauhíd", které nemá v češtině ani ve většině jiných západních jazyků přesnou alternativu. Tauhíd je důležitá součást islámské teologie, a označuje dokonalou jedinost Boží. T byla zřejmě už při svém zrodu namířena právě proti už existujícím křesťanským skupinám. Dodnes každý muslim formuli o jedinosti Boha denně opakuje v modlitbě.

A konečně podobný název, tedy "skupina pro tauhíd a džihád", byl název jedné z odnoží Al Kajdy v Iráku. To všechno může nasvědčovat, že i v případě únosců skutečně jde o součást Al Kajdy, která zaútočila na Johnstona jako představitele křesťanů, a nebo jde o někoho, kdo se za AL Kajdu chce vydávat.

Zatím se však neví ani to, jestli únos Alana Johnstona opravdu skončil tragicky. Za jeho osvobození už v uplynulých týdnech demonstrovali palestinští novináři i jeho kolegové v libanonském Bejrútu. Pravděpodobně i palestinská vláda se zoufale snažila ho najít, protože jeho smrt jí zkomplikuje život a nevěrohodní před zahraničím. Po Johnstonově smrti pravděpodobně odejdou z Gazy i další západní novináři, a kvalita zpravodajství z tohoto důležitého území se zhorší. Vrásky na čele přibudou i činovníkům v Izraeli, vždyť kdesi v Gaze je ještě pořád v zajetí desátník Gilad Šalit, kterého unesli už téměř před rokem. Jeruzalém proto například vůbec poprvé do Gazy vpustil saúdskoarabského diplomata, a britský generální konsul se setkal s předsedou jinak bojkotované vlády Ismailem Hanijou z Hamasu.

Jediným světélkem naděje v palestinsko-izraelském konfliktu bylo v těchto dnech setkání, které se v neděli uskutečnilo v jeruzalémské rezidenci izraelského premiéra Omerta. Izraelský předseda vlády se tu setkal s palestinským prezidentem Mahmúdem Abbásem. Izraelci odmítli prozatím jednat o dlouhodobých záležitostech, ale i tak bylo o čem hovořit. Za poslední dobu se nashromáždila řada důležitých maličkostí. Abbás na Omerta naléhal, aby dále uvolnil restrikce pohybu Palestinců. Týká se to kontrolních stanovišť v rámci Západního břehu a také přechodu mezi Gazou a Izraelem, respektive Gazou a Egyptem. Abbás zas Olmertovi přislíbil, že se bude snažit zabránit ostřelování příhraničních izraelských měst raketami, které létají z Gazy. Nejzajímavější je asi bod jednání, podle kterého Izrael umožní další výcvik a financování jednotek, které budou podléhat přímo prezidentu Abbásovi. S izraelským souhlasem už před pár týdny dorazila dodávka 1500 samopalů a peníze od zahraničních dárců, ze kterých mají být financovány útvary, které Abbás může nasadit proti konkurenčnímu hnutí Hamás. Palestinská strana si sice po setkání s Olmertem stěžovala, že ze schůzky nic podstatného nevzešlo, ale skutečnost, že setkání se účastnila i izraelská ministryně zahraničí, ministr obrany a nejmenovaný vysoký představitel armády svědčí, že se přinejmenším připravuje nějaká rozsáhlejší dohoda. Omert s Abbásem se ostatně mají setkat ještě před koncem tohoto měsíce, a to tentokrát v palestinském Jerichu, tedy městě, které kdysi palestinská samospráva v roce 1994 převzala od Izraelců jako první.

Další komentáře si můžete poslechnout v pořadu Názory a argumenty v sekci Rádio na přání .

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.