Žákům musíme vysvětlovat, že ve školách se pravidla nerozvolňují, říká ředitel
Od pondělí mohou do školy chodit děti na prvním stupni základních škol. Od 1. června pak přichází další velký krok k návratu ke studiu, týká se středoškoláků a také třeba přijímaček.
„Červen je extrémně nahuštěný jednotnými přijímacími zkouškami a maturitami. Takže tu dobrovolnost jsme tam dali, ale zájem o praktickou výuku ze strany středních škol určitě byl,“ uvádí ministr školství Robert Plaga (ANO).
Připouští, že pro studenty, které nečeká maturita ani přijímací zkoušky, bude mít návrat do škol spíše socializační efekt. „Je to o tom, aby se potkali a vyřídili nezbytné věci, které se ke konci školního roku vážou. Návrat žáků prvního stupně ukázal, že oživení těchto návyků je velmi důležité,“ dodává.
Informace přímo od škol jsou velmi dobré. Jsem rád, že ředitelé a učitelé k tomu přistoupili s láskou k žákům.
Robert Plaga
Česká středoškolská unie, která zastupuje zájmy středoškoláků, poslala otevřený dopis, ve kterém žádá o posunutí termínů přijímaček kvůli možnému krytí s maturitami. „Nemůžu říci, že na to reagují všechny fakulty a školy, ale přistupují k tomu průběžně. Mohou také uznat možnost náhradního termínu, pokud student doloží kolizi. Vidím to optimisticky,“ reaguje Plaga.
Čtěte také
Zatímco ale českým maturantům hrozí termínová kolize maturit a přijímaček, Slováci dostali letos maturitu bez zkoušek. Nemají nefér výhodu, když se hlásí na české vysoké školy?
„Český vzdělávací systém se nebude řídit tím, co se děje v okolních zemích. Nevýhodu nevidím. Například u lékařských fakult, o které je velký zájem, se studenti musejí připravovat dlouhodobě,“ podotýká ministr.
Co má učit škola?
„Na většině škol to proběhlo bez problémů. Byla spousta hezkých momentů a veselých dětí nadšených z opětovného shledání. Až překvapivě to celé klape,“ popisuje návrat dětí prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý.
Zásadní problémy nejsou ani s dodržováním hygienických opatření. Pozastavuje se ale nad tím, že zatímco mimo školy se opatření rozvolňují, ve školách je třeba dětem vysvětlovat, že nadále platí přísnější pravidla.
Prioritní zůstává výuka na dálku. Děti nešly do školy proto, aby se naučily něco víc – neměly by se naučit víc, ale ani míň než ty, které zůstaly doma.
Michal Černý
„Pro děti je důležité, aby se stýkaly s ostatními a mohly přímo komunikovat. Menší část je raději doma, ale větší část dětí se těší za spolužáky,“ vysvětluje psycholožka Marie Farková.
Zamýšlí se také nad tím, jestli má škola jen vzdělávací úlohu, anebo zda nemá vést i k pravidelnosti, návykům a plnění povinností. „To vidím jako podstatnější, i pro jejich budoucí pracovní život,“ zdůrazňuje.
Poslechněte si celý speciál!
Související
-
Michal Komárek: Robert Plaga si nad školstvím umyl ruce
Ministr školství Robert Plaga (ANO) v době krize selhal. Schoval se za epidemiology a vládu, není schopen nebo ochoten přijít s vlastním plánem. Je nejistý, nedůvěryhodný.
-
Ondřej Houska: Odpůrci očkování můžou světu pokazit boj s koronavirem
Jako definitivní řešení problému s novým koronavirem se označuje moment, kdy vědci vyvinou účinnou vakcínu, a ta se stane široce dostupnou.
-
Petr Šabata: Škody způsobené koronavirem, které nevidíme dost jasně
Některé důsledky koronavirové krize nejsou teď na očích, ale společnost velmi zabolí po čase.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.