Zákaz mobilů ve školách? „Ano,“ věří Berkovcová. „Ať škola nabídne atraktivní přestávky,“ míní Havel
Vsetínské děti budou od září ve školách bez mobilu. Do škol zřizovaných městem se pořizují speciální boxy, kam děti mobily odloží. „Regulace či zákaz ve školách má smysl, pomůže duševnímu zdraví dětí,“ věří poslankyně a stínová ministryně školství Jana Berkovcová (ANO). „Zodpovědnost je spíše na rodičích,“ oponuje v pořadu Pro a proti šéf sněmovního výboru pro vzdělávání a místopředseda TOP 09 Matěj Ondřej Havel.
Je žádoucí zakazovat nebo výrazně omezovat mobilní telefony na základních školách?
Jana Berkovcová (ANO): Vzhledem tomu, že stoupá počet psychických poruch a psychických onemocnění u dětí a sami dětští psychologové poukazují na to, že svůj díl na tom má závislost dětí na mobilech a na sociálních sítích, tak si myslím, že určitý smysl regulovat, nebo dokonce zakázat používání mobilů ve školách má smysl.
Čtěte také
Matěj Ondřej Havel (TOP 09): Určitý díl odpovědnosti na věcech, které zmiňovala poslankyně Berkovcová, to určitě má. Na druhou stranu je to spíše otázka výchovy. Je to zodpovědnost rodičů, zda tyto technologie svým dětem dovolí.
Měla by být tedy zodpovědnost na rodičích? Nebo na vedení škol? Nebo na někom jiném?
Berkovcová (ANO): Rodiče dětem regulují především čas, který tráví na mobilech při mimoškolních aktivitách, když nejsou zrovna ve škole. Pravidla ohledně používání mobilů ve škole by tak měla být věcí školy. Mnoho z nich už k nějakým regulacím přistoupilo.
Havel (TOP 09): Když se podíváme přímo na ten vsetínský případ... Sledoval jsem reakce ředitelů základních škol, kterých se ta výzva týkala, a oni to nepřijali úplně s nadšením. Už totiž mají dávno zavedená nějaká opatření a regulace, které v jejich případě fungují.
Kodex, nebo vlastní postup?
Podle České školní inspekce je postup vsetínské radnice v souladu se zákonem. Naopak podle ministra školství Mikuláše Beka (STAN) jsou důvodné určité pochybnosti ohledně jejich postupu. Měl by mít zřizovatel právo na to mluvit do používání mobilů na školách?
Berkovcová (ANO): Na jednu stranu je lepší, když si škola nebo ředitel rozhodne sám, jak bude používání mobilů regulovat. Na stranu druhou je město zřizovatelem školy, takže by nějaké právo na zásah mít mělo. Zároveň by ale měla fungovat i komunikace s rodiči. Protože jsem zažila situace, kdy jsou na kontaktu s dětmi závislejší než ty děti.
Čtěte také
Havel (TOP 09): Pravomocí města není regulace čehokoliv ve školách. Jedná se skutečně jen o apel, prosbu nebo výzvu ředitelům škol. Vsetínská radnice dělá to, že velmi dobře pečuje o zázemí svých základních škol.
Ale, prosím, ať to, jakým způsobem se budou a nebudou využívat mobilní telefony ve školách, ať nechají na profesionálech. V tomhle případě jsou jimi ředitelé a učitelé.
Nebylo by vhodné postup sjednotit v rámci celého českého školství?
Berkovcová (ANO): Od některých ředitelů škol jsem slyšela, že by byli raději, kdyby ministerstvo školství vydalo nějaký kodex. Aby všechny školy mohly postupovat jednotně.
Jsou země, kde jsou mobily ve školách zakázány plošně. Například ve Španělsku, ve Francii, v Itálii, v Maďarsku a v poslední době o tom uvažuje i Slovensko. U nás je na rozhodnutí každého jednoho ředitele.
Havel (TOP 09): Nejsem příznivcem takových regulací. Jistě by bylo dobře, aby ministerstvo školství vydalo metodické doporučení. Ale každá škola u nás je jiná už tím, jaký má školní vzdělávací program, jaký má učitelský sbor a jaká je tam atmosféra. To, jestli a jak se budou mobily využívat, by mělo také příslušet o konkrétní škole.
Škola může moderovat činnost dětí o přestávkách, nabízet jim volnočasové aktivity a alternativu k mobilnímu telefonu. Ať je to spíš atraktivní nabídka než restriktivní zákaz.
Vytváří se zákazem mobilních telefonů na školách bariéra mezi školou a realitou? Může zákaz mobilních telefonů přispět k eliminaci kyberšikany a ke zlepšení vztahů mezi dětmi? A nemá škola spíše využívat digitální technologie než je omezovat? Poslechněte si celé Pro a proti, audio je nahoře v článku.
Související
-
Školy si nevyměňují zkušenosti. Změnit se to snaží skupina expertů, moderují konflikty i integraci
Od roku 2021 podporují noví vzdělávací profesionálové, takzvaní regionální průvodci, na Kutnohorsku 60 mateřských a základních škol. Předávají tam osvědčené postupy.
-
Vsetínští radní zakážou dětem používat ve školách telefony. Někteří rodiče s rozhodnutím nesouhlasí
Žáci vsetínských základních škol zřizovaných městem u sebe od září nebudou moci mít v době vyučování mobilní telefony. Rozhodli o tom vsetínští radní.
-
Angličtina pro prvňáčky má být základ, říká exministr. Nemáme dost vhodných učitelů, oponuje ředitel
Návrh na zavedení povinné angličtiny už od první třídy se nesetkal s vlídným přijetím. Co školy potřebují, aby výuku zvládly? A vejde se cizí jazyk prvňáčkům do rozvrhu?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.