Zajímal mě přístup k tělesnosti, který je chladný, funkční a technicistní, prozrazuje pozadí nového filmu Její tělo režisérka Císařovská

13. říjen 2023

V listopadu vstoupí do kin film Její tělo pojednávající o dramatické kariéře Andrey Absolonové, která po zranění vyměnila dráhu olympijské sportovkyně za úspěch v pornografickém průmyslu. „Ona zkrátka chtěla být hvězda, chtěla být někdo, chtěla být v záři reflektorů. A nejhorším momentem pro ní bylo asi mezidobí, kdy ztratila všechno, nebyla nikdo a měla za sebou tragický příběh a nic před sebou,“ charakterizuje hlavní hrdinku režisérka snímku Natálie Císařovská.

Na pozadí životního příběhu skokanky do vody, která kvůli zranění přijde o účast na olympiádě a vydá se cestou pornoherečky, se otevírá celá řada obecnějších témat. „Pro mě to bylo o vztahu ke svému tělu jako k nástroji, který je velmi podobný pro obě kariéry a má i dopad na její psychicko-fyzické zdraví,“ vyzdvihuje režisérka téma tělesnosti.

Čtěte také

Ve filmu přitom pornografický průmysl představuje extrém ve vnímání vlastního těla a ochoty dát jej všanc. „Mě zajímal a zároveň odrazoval přístup k tělesnosti, který je velmi chladný, funkční, technicistní, až takovým způsobem, že mě vlastně fascinuje, jak se dá přistupovat k tělu a erotice až skoro asexuálním způsobem,“ popisuje Císařovská.

Dalším klíčovým tématem je kontrast mezi společenskou prestiží a morálním pozadím obou odvětví. Proti sobě je zde kladen obdiv k vrcholovým sportovcům a zároveň opovrhování pornoherci a pornoherečkami.

Život na hraně

„Když jsme film začali připravovat, tak se hodně lidí ptalo, jak to, že klesla na takové dno? A my jsme se snažili pořád říkat, že to není takový pád. Pro někoho, kdo je zvyklý svoje tělo užívat jako nástroj, je to možná i logičtější přechod, než by se nám mohlo na první pohled zdát,“ popisuje Císařovská.

Čtěte také

Jinou rovinou filmu jsou mezilidské vztahy, které v mnoha případech životní změna mladé sportovkyně negativně poznamenává. „Myslím si, že kariéra pornoherečky vždycky byla na hraně, není divu, že se k tomu rodina postavila velmi problematicky,“ uvádí režisérka.

Přesto podle ní toto rozhodnutí mohlo přinést i jistá pozitiva jako výdělek a cestování po světě.

„Určitě tam je linka, že se to dá takto brát, ale myslím si, že hluboko v postavě maminky je určitá bolest. Herečka Zuzana Mauréry to dobře vystihla, balancovala pořád na hraně: těžko říct, jestli je úplně šťastná a jestli se majetkem dá všechno nahradit a spravit,“ vysvětluje Císařovská.

Tlak na výkon a slávu

Rozhodování a osud hrdinky částečně ovlivnila atmosféra 90. let, v níž se příběh odehrává.

Čtěte také

„Já myslím, že v devadesátkách byl tlak na výkon a slávu možná ještě větší, než je teď,“ uvažuje režisérka. „Určitě se tolik nemluvilo o psychosomatickém zdraví anebo vlastním štěstí. Pro určitou řadu lidí mohl být úspěch to, co se jí povedlo, protože se dostala do zahraničí, natáčela.“

Právě v oblasti tabu kolem zdraví vidí v současnosti režisérka velký posun kupředu. „Člověk se může svěřit s různými psychickými problémy a to je důležité. Dřív se to drželo více pod pokličkou. Kdo šel k psychologovi, tak byl cvok a styděl se za to,“ srovnává.

Podobně je běžnější klást důraz i na fyzickou pohodu a hledat balanc mezi extrémní zátěží, velkými výkony a zdravou péčí.

Příběh otevřený vlastní interpretaci

Přestože je film inspirovaný skutečným životním příběhem, nechtěla jej autorka strukturovat jako dokumentární drama. „Není to dokumentární film a ani z právního hlediska si nemůžeme hrát na to, že tady předkládáme život někoho a jeho rodiny, která ještě žije. V tomto se sluší respekt a opatrnost,“ upozorňuje.

Čtěte také

Přípravám nicméně předcházely důkladné rešerše a rozhovory s lidmi z okolí hlavní hrdinky. „Jednou z klíčových postav byla její sestra Lucie Absolonová Andělová, která byla průvodkyní a věnovala nám neskutečně hodně rodinného materiálu,“ uvádí Císařovská.

„Zároveň jsme šli za Oldřichem Widmanem, což byl tehdejší porno producent a ten nám zase poskytl jiný druh materiálu. A spoustu lidí se začalo ozývat s tím, že mají ještě jinou interpretaci toho příběhu.“

Množství verzí ale začalo být pro autorský tým zavazující a limitující, místo dalších rešerší se proto pustili vlastní cestou. „Snažíme se vyprávět ten příběh velmi otevřeně, aby si každý našel svoji interpretaci sám,“ uzavírá Císařovská.

Více podrobností o vzniku filmu si můžete poslechnout v audiozáznamu pořadu Osobnost Plus. Moderuje Michael Rozsypal.

autoři: Michael Rozsypal , esta

Související