Zajímal mě přístup k tělesnosti, který je chladný, funkční a technicistní, prozrazuje pozadí nového filmu Její tělo režisérka Císařovská
V listopadu vstoupí do kin film Její tělo pojednávající o dramatické kariéře Andrey Absolonové, která po zranění vyměnila dráhu olympijské sportovkyně za úspěch v pornografickém průmyslu. „Ona zkrátka chtěla být hvězda, chtěla být někdo, chtěla být v záři reflektorů. A nejhorším momentem pro ní bylo asi mezidobí, kdy ztratila všechno, nebyla nikdo a měla za sebou tragický příběh a nic před sebou,“ charakterizuje hlavní hrdinku režisérka snímku Natálie Císařovská.
Na pozadí životního příběhu skokanky do vody, která kvůli zranění přijde o účast na olympiádě a vydá se cestou pornoherečky, se otevírá celá řada obecnějších témat. „Pro mě to bylo o vztahu ke svému tělu jako k nástroji, který je velmi podobný pro obě kariéry a má i dopad na její psychicko-fyzické zdraví,“ vyzdvihuje režisérka téma tělesnosti.
Čtěte také
Ve filmu přitom pornografický průmysl představuje extrém ve vnímání vlastního těla a ochoty dát jej všanc. „Mě zajímal a zároveň odrazoval přístup k tělesnosti, který je velmi chladný, funkční, technicistní, až takovým způsobem, že mě vlastně fascinuje, jak se dá přistupovat k tělu a erotice až skoro asexuálním způsobem,“ popisuje Císařovská.
Dalším klíčovým tématem je kontrast mezi společenskou prestiží a morálním pozadím obou odvětví. Proti sobě je zde kladen obdiv k vrcholovým sportovcům a zároveň opovrhování pornoherci a pornoherečkami.
Život na hraně
„Když jsme film začali připravovat, tak se hodně lidí ptalo, jak to, že klesla na takové dno? A my jsme se snažili pořád říkat, že to není takový pád. Pro někoho, kdo je zvyklý svoje tělo užívat jako nástroj, je to možná i logičtější přechod, než by se nám mohlo na první pohled zdát,“ popisuje Císařovská.
Čtěte také
Jinou rovinou filmu jsou mezilidské vztahy, které v mnoha případech životní změna mladé sportovkyně negativně poznamenává. „Myslím si, že kariéra pornoherečky vždycky byla na hraně, není divu, že se k tomu rodina postavila velmi problematicky,“ uvádí režisérka.
Přesto podle ní toto rozhodnutí mohlo přinést i jistá pozitiva jako výdělek a cestování po světě.
„Určitě tam je linka, že se to dá takto brát, ale myslím si, že hluboko v postavě maminky je určitá bolest. Herečka Zuzana Mauréry to dobře vystihla, balancovala pořád na hraně: těžko říct, jestli je úplně šťastná a jestli se majetkem dá všechno nahradit a spravit,“ vysvětluje Císařovská.
Tlak na výkon a slávu
Rozhodování a osud hrdinky částečně ovlivnila atmosféra 90. let, v níž se příběh odehrává.
Čtěte také
„Já myslím, že v devadesátkách byl tlak na výkon a slávu možná ještě větší, než je teď,“ uvažuje režisérka. „Určitě se tolik nemluvilo o psychosomatickém zdraví anebo vlastním štěstí. Pro určitou řadu lidí mohl být úspěch to, co se jí povedlo, protože se dostala do zahraničí, natáčela.“
Právě v oblasti tabu kolem zdraví vidí v současnosti režisérka velký posun kupředu. „Člověk se může svěřit s různými psychickými problémy a to je důležité. Dřív se to drželo více pod pokličkou. Kdo šel k psychologovi, tak byl cvok a styděl se za to,“ srovnává.
Podobně je běžnější klást důraz i na fyzickou pohodu a hledat balanc mezi extrémní zátěží, velkými výkony a zdravou péčí.
Příběh otevřený vlastní interpretaci
Přestože je film inspirovaný skutečným životním příběhem, nechtěla jej autorka strukturovat jako dokumentární drama. „Není to dokumentární film a ani z právního hlediska si nemůžeme hrát na to, že tady předkládáme život někoho a jeho rodiny, která ještě žije. V tomto se sluší respekt a opatrnost,“ upozorňuje.
Čtěte také
Přípravám nicméně předcházely důkladné rešerše a rozhovory s lidmi z okolí hlavní hrdinky. „Jednou z klíčových postav byla její sestra Lucie Absolonová Andělová, která byla průvodkyní a věnovala nám neskutečně hodně rodinného materiálu,“ uvádí Císařovská.
„Zároveň jsme šli za Oldřichem Widmanem, což byl tehdejší porno producent a ten nám zase poskytl jiný druh materiálu. A spoustu lidí se začalo ozývat s tím, že mají ještě jinou interpretaci toho příběhu.“
Množství verzí ale začalo být pro autorský tým zavazující a limitující, místo dalších rešerší se proto pustili vlastní cestou. „Snažíme se vyprávět ten příběh velmi otevřeně, aby si každý našel svoji interpretaci sám,“ uzavírá Císařovská.
Více podrobností o vzniku filmu si můžete poslechnout v audiozáznamu pořadu Osobnost Plus. Moderuje Michael Rozsypal.
Související
-
Neurovědkyně Salomonová: Péče o duševní zdraví se musí stát politickým tématem
Mnoho lidí se už v mladém věku setká s náročnými duševními stavy a pandemie covidu situaci ještě zhoršila. Proč učit péči o psychické zdraví na školách?
-
‚Každá žena bude mít falešné nahé fotky.‘ Do výroby porna vstupuje AI, problém s dětskou nahotou zůstává
„Pravidelně si prohlížím spoustu fotografií. Umělá inteligence pro vás vytvoří originální obsah. Je to fantazie, která ožívá,“ popisuje jeden z uživatelů pornografie vytvořené umělou inteligencí.
-
Natália Germani: Ztvárnění sportovkyně a pornoherečky Andrey Absolonové pro mě bylo velmi náročné
Natália Germani dostala roli v drsném filmu o sportovkyni, která se po úrazu živila pornem. Slovenská herečka tak musela kývnout i na choulostivé milostné scény.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.