Zájem o letenky je 10% oproti odhadům, dopravci se uzavřeli do sebe a snaží se přežít, popisuje situaci na trhu Dlouhý z Kiwi

29. duben 2020

Jedním z pandemií nejvíce postižených oborů je cestovní ruch. Vlády v mnoha zemích, včetně české, se snaží najít rovnováhu mezi tím, jak pomoci cestovním kancelářím, kterým ze dne na den zmizel byznys, ale také klientům, kteří už často zaplatili velké peníze a kvůli omezením odjet nemůžou. Jak to bude s cestovkami a jejich klienty?

Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová za hnutí ANO zdůrazňuje, že je nutné myslet na zájmy obou stran. Kdyby prý vláda situaci neřešila vůbec, došlo by k úpadkům desítek až stovek cestovních kanceláří, zákazníci by se zaplacených částek domáhali soudně a zasáhlo by to i sektor pojišťovnictví.

Čtěte také

Lex voucher

„Lex voucher, který jsme přijali, je o tom, že zákazníci mají jistotu, že budou absolvovat zájezd, co chtěli, nebo jim budou po ochranné době (v srpnu 2021) vráceny všechny peníze zpět,“ vysvětluje Dostálová a dodává, že ochranná doba je v zákoně proto, aby se cestovní kanceláře nadechly, ale ve výjimečných případech, kdy některé ohrožené skupiny občanů nemohou na vrácení peněz čekat tak dlouho, budou vyplaceny hned.

Zdůrazňuje také, že zákazníci o peníze nepřijdou, protože vouchery jsou pojištěny proti úpadku cestovní kanceláře. Ministerstvo vydalo ve spolupráci s Českou obchodní inspekcí metodiku pro zákazníky, jak postupovat, chystá i metodiku pro cestovní kanceláře, a také speciální úvěrový program.

Pomoc to je

Čtěte také

Cestovní kancelář Čedok postupuje ve vypořádávání klientů individuálně, popisuje ve vysílání Plusu její generální ředitel Stanislav Zeman. Co když má zákazník doplácet cenu zájezdu na léto?

„Tam nedošlo k žádným dalším oficiálním zákazům vycestovat, jednotlivé země nejsou uzavřeny a tyto zájezdy zatím nejsou zrušeny. Očekáváme, že klienti budou platit dle standardních podmínek,“ odpovídá.

Jiná věc jsou ale zrušené zájezdy, na které mají zákazníci složené zálohy. V takovém případě prý Čedok doplacení nežádá, vystaví voucher na složenou zálohu, který se dá vyčerpat do srpna 2021. Lex voucher považuje za pomoc nejen pro cestovky, ale i pro jejich klienty.

Nadávat dopravcům je krátkozraké

Zcela zásadní dopad má panedemie na leteckou dopravu, a také prodejce letenek. Podle Olivera Dlouhého, zakladatele a spolumajitele společnosti Kiwi.com, která slouží jako internetový vyhledávač, je momentální zájem o letenky minimální.

„Poptávka je o 90 % nižší, než jsme v tomto období očekávali. Vidíme jen nějaké drobné bookingy ze Severní Ameriky a pár tras v Evropě, ale jsme na 10 % oproti původnímu plánu,“ nastiňuje situaci.

Čtěte také

Server Euronews píše, že britská advokátní kancelář chystá žaloby na letecké dopravce kvůli tomu, že odmítají v rychlém termínu vyplácet zákazníkům kompenzace za zrušené lety. Dlouhý vysvětluje, že v Kiwi peníze zákazníků zaplatili právě aerolinkám, a teď je složité je z nich dostat. Dopravci se prý uzavřeli do sebe a snaží se přežít. Žalobu vidí ale jen jako jeden z možných kroků.

„Oni taky peníze nemají. Kdyby začali refundovat všechno, tak refundují jen malý zlomek zákazníků, a pak zkrachují a většina se peněz nedočká. Myslím, že byť peníze zadržují, tak nadávat jim za to je hodně krátkozraké, protože oni je taky zaplatili za leasingy, posádky, palivo atd.“

Kde nejsou peníze, těžko se vyplácejí

S tím, že kde nejsou peníze, těžko se vracejí, souhlasí i právnička Klára Dvořáková, která se specializuje na cestovní ruch. Nejen cestovní kanceláře, které zastupuje, ale i dopravci mají hluboko do kapsy a vydávají vouchery.

Lex voucher hodnotí tak, že slouží primárně na ochranu cestovních kanceláří, ale ty proti němu mají řadu výhrad. Slabinou pro zákazníky prý je, že slouží pro cestovky jen jako alternativa a nemusejí podle něho postupovat.

Poslechněte si celý speciál! Ptal se Jan Bumba.

autoři: Jan Bumba , Jana Přinosilová
Spustit audio

Související