Žáci nemají matematiku rádi. Povinnou maturitou to nezlepšíme, myslí si Feřtek
Povinnou maturitní zkoušku z matematiky zažijí poprvé žáci gymnázií a lyceí školního roku 2020/2021. Podle představ ministryně školství Kateřiny Valachové by žáci všech ostatních středních škol, kromě zdravotních, sociálních a uměleckých, měli povinnou maturitu z matematiky od roku 2021/2022, případně ještě o rok později.
Do vysílání přijali pozvání matematik Eduard Fuchs z Katedry matematiky Masarykovy univerzity v Brně a Tomáš Feřtek, odborný konzultant společnosti EDUin.
Žáci mají dva problémy: Matematiku moc neumí a nemají ji rádi. A to opravdu nezlepšíme tím, že ji uděláme povinnou.Tomáš Feřtek
Fuchs s plánem povinné maturity z matematiky souhlasí, za problémové považuje maturitní obory. „Dnešní systém, kdy maturuje 80 procent populačního ročníku, devalvuje úroveň maturity a způsobuje trauma žákům, kteří by podle mého názoru maturitu konat nemuseli. Tam, kde má oprávnění maturita, tam je matematika nedílnou součástí,” říká matematik.
Feřtek povinnou zkoušku z matematiky nepovažuje za rozumné opatření. „U opatření se vždycky musíme ptát, proč ho zavádíme. A pokud ho zavádíme proto, aby žáci a dospělí uměli lépe matematiku, tenhle krok k tomu nepovede,” myslí si.
O povinné maturitě z matematiky na odborných školách od roku 2021 bude vláda hlasovat příští týden.
— Kateřina Valachova (@katavalachova) 15. února 2017
Polský příklad
Současný stav výuky matematiky považuje Feřtek za vyhovující. „Je to vidět na tom, jak opatrně ministerstvo v zavádění povinné maturity z matematiky postupuje. Původně to mělo být daleko dřív a pro všechny, ale pak se samozřejmě ukázalo, že by se zcela zásadně zvedla neúspěšnost u maturity,” říká.
Kolega Feřtek míchá pravdy s částečnými polopravdami. To, že mají naši žáci matematiku výrazně neradi, bych bral s velkou rezervou.Eduard Fuchs
Nepřinese povinná maturita spíš než lepší výsledky strach a nechuť k matematice? „Ne. Ukázal bych to na příkladu Polska, kde podstatně dříve než my zavedli povinnou maturitu z matematiky. Výsledky Polska se v mezinárodním srovnávání výrazně zlepšily. Patří mezi státy, které se zlepšují nejvýrazněji,” odpovídá Fuchs.
„Pedagogická teorie to říká jasně. Povinnou zkouškou kvalitu vzdělávání zlepšit neumíme. Ta zkouška může buď lépe, nebo hůře něco ověřit. Opravdu to ale nemůže vylepšit,” reaguje Feřtek.
Oba hosté se shodují na tom, že neexistuje jedna správná metoda, jak učit matematiku. Má mít kosmetička maturitu? Proč si děti k maturitě méně vybírají matematiku a více cizí jazyk? Poslechněte si ze záznamu celý rozhovor s oběma hosty.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.