Žáci nemají matematiku rádi. Povinnou maturitou to nezlepšíme, myslí si Feřtek

Tomáš Feřtek
Tomáš Feřtek

Povinnou maturitní zkoušku z matematiky zažijí poprvé žáci gymnázií a lyceí školního roku 2020/2021. Podle představ ministryně školství Kateřiny Valachové by žáci všech ostatních středních škol, kromě zdravotních, sociálních a uměleckých, měli povinnou maturitu z matematiky od roku 2021/2022, případně ještě o rok později.

Do vysílání přijali pozvání matematik Eduard Fuchs z Katedry matematiky Masarykovy univerzity v Brně a Tomáš Feřtek, odborný konzultant společnosti EDUin.


Žáci mají dva problémy: Matematiku moc neumí a nemají ji rádi. A to opravdu nezlepšíme tím, že ji uděláme povinnou.Tomáš Feřtek

Fuchs s plánem povinné maturity z matematiky souhlasí, za problémové považuje maturitní obory. „Dnešní systém, kdy maturuje 80 procent populačního ročníku, devalvuje úroveň maturity a způsobuje trauma žákům, kteří by podle mého názoru maturitu konat nemuseli. Tam, kde má oprávnění maturita, tam je matematika nedílnou součástí,” říká matematik.

Feřtek povinnou zkoušku z matematiky nepovažuje za rozumné opatření. „U opatření se vždycky musíme ptát, proč ho zavádíme. A pokud ho zavádíme proto, aby žáci a dospělí uměli lépe matematiku, tenhle krok k tomu nepovede,” myslí si.

Polský příklad

Současný stav výuky matematiky považuje Feřtek za vyhovující. „Je to vidět na tom, jak opatrně ministerstvo v zavádění povinné maturity z matematiky postupuje. Původně to mělo být daleko dřív a pro všechny, ale pak se samozřejmě ukázalo, že by se zcela zásadně zvedla neúspěšnost u maturity,” říká.


Kolega Feřtek míchá pravdy s částečnými polopravdami. To, že mají naši žáci matematiku výrazně neradi, bych bral s velkou rezervou.Eduard Fuchs

Nepřinese povinná maturita spíš než lepší výsledky strach a nechuť k matematice? „Ne. Ukázal bych to na příkladu Polska, kde podstatně dříve než my zavedli povinnou maturitu z matematiky. Výsledky Polska se v mezinárodním srovnávání výrazně zlepšily. Patří mezi státy, které se zlepšují nejvýrazněji,” odpovídá Fuchs.

„Pedagogická teorie to říká jasně. Povinnou zkouškou kvalitu vzdělávání zlepšit neumíme. Ta zkouška může buď lépe, nebo hůře něco ověřit. Opravdu to ale nemůže vylepšit,” reaguje Feřtek.

Oba hosté se shodují na tom, že neexistuje jedna správná metoda, jak učit matematiku. Má mít kosmetička maturitu? Proč si děti k maturitě méně vybírají matematiku a více cizí jazyk? Poslechněte si ze záznamu celý rozhovor s oběma hosty.