VW má po dieselgate obavy z elektromobilů i konkurence Škody, přesune část její výroby do Německa

5. říjen 2017

Škoda Auto je neobdivovanější tuzemskou firmou a motorem českého exportu. Uvnitř automobilového koncernu Volkswagen ale údajně stoupá napětí kvůli příliš velké konkurenci mezi jednotlivými značkami. Myslí si to šéf dolnosaské automobilky Volkswagen Herbert Diess, podle kterého autům této tovární značky nejvíce konkurují škodovky z Česka. Zatímco mladoboleslavské škodovce roste čistý zisk, Volkswagenu klesá.

„Po dieselgate, kdy vznikla krize, se diskutuje, co bude dál. Udělala se komplexní inventura produktů, investic a zjistilo se, že německé lokality nejsou až tak vytížené. Není tam až tak dobrá produktivita, takže došlo k dohodě o budoucnosti. Vzniká trošku problém pro nás, tedy pro značky a závody v rámci koncernu Volkswagen,” říká šéf odborů automobilky Škoda Jaroslav Povšík


Uvažuje se o tom, že se některé segmenty výroby přesunou do Zwickau. My je ale nutně potřebujeme tady kvůli zaměstnanosti. Jaroslav Povšík

„Uvažuje se o tom, že Škoda nedostane něco, co měla, což je snad ještě horší než přesun. My potřebujeme následníka Superbu, eKodiaqa a eKaroqa. Uvažuje se o tom, že se tyhle segmenty přesunou do Zwickau, do Německa. My je nutně potřebujeme tady kvůli vytížení zaměstnanosti,” vysvětluje.

Konkurenční výhoda

Zpravodaj Českého rozhlasu Pavel Polák upozorňuje na to, že jde o interní informace, žádný oficiální postoj Volkswagenu zatím neexistuje. „Volkswagen, který je jednou z mnoha koncernových automobilek, kritizuje, že má Škoda konkurenční výhodu, jako je levnější pracovní síla, technologie. Nejvíc škodovka konkuruje modely Superb a Kodiaq modelům Passat a Tiguan z produkce německé firmy,” vysvětluje.

Wolfsburg podle interních informací chce, aby se Škoda více finančně podílela na vývoji nových technologií. „Odbory by také chtěly, aby se část výroby přesunula do Německa,” říká Polák.

Obavy z elektromobilů

Částečná konkurence uvnitř koncernu, která existuje již dlouho, byla také součástí koncernové strategie. Proč se najednou Wolfsburg tak brání proti škodovce? „Brání se vůči ní delší dobu, ale teď se brání nějak intenzivněji,” odpovídá Polák.

Zadní pohled

„Dá se počítat s tím, že dosud výrazná divize spalovacích motorů bude hrát v budoucnu menší a menší roli, a motory jsou z Wolfsburgu. To znamená, že tam budou mizet pracovní místa. S přechodem na elektroauta budou patrně místa vznikat jinde, ale kde budou a kolik jich bude závisí na strategii koncernu. Automobilka ve Wolfsburgu má evidentně obavy, že bude tato transformace bolet právě ji,” popisuje situaci zpravodaj.

Sobotka bez šance

Do celé věci se chce vložit i český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle Vladimíra Rybeckého, šéfredaktora serveru AutoTablet.cz, s tím ale politik moc nezmůže. „Pokud by chtěl mít vliv, musel by začít jednat s vládou Dolního Saska, kde vládnou také sociální demokraté,” myslí si.

„Po posledních volbách, kdy sociální demokraté v Německu příliš neuspěli, mají zájem získat znovu postavení před domácími voliči a odboráři. Tady se obávám, že nemá český předseda vlády šanci na úspěch,” říká.

autoři: tpa , rkr
Spustit audio