Vitorazsko vzniklo z mýtu obrozenců. Propletené soužití ukončil poválečný masakr nejen v obci Tušť
Oblast Vitorazska si většina lidí, pokud vůbec mají tušení, o jaký kraj se jedná, spojí nejspíš s poválečnými dramaty a násilnostmi vůči německy mluvícím obyvatelům českého pohraničí. V příběhu části jihočeského kraje Vitorazska jsou ale tragické události po skončení druhé světové války poslední etapou, nepovedenou tečkou za historií po dlouhá staletí trvajícího soužití Čechů a Rakušanů. Příběh oblasti nedávno připomněl i celovečerní film Bohdana Slámy Krajina ve Stínu.
Příběh území, které čítá více než stovky čtverečních kilometrů pohraničního území jižních Čech v okolí Českých Velenic, vrcholí v polovině 20. století vlnou bezpráví a násilí vůči německy mluvícím obyvatelům.
Čtěte také
V květnu 1945 partyzáni vyhnali z domovů desítky obyvatel. V několika obcích lidové soudy popravily dvaadvacet lidí. Nejhorší masakr zažila Tušť, kde na popud vězně navrátivšího se z Terezína, zabili zdejší obyvatelé čtrnáct svých sousedů. Poválečné násilí a následná likvidace dolnorakouských patriotů ukončily stovky let soužití v oblasti Vitorazska prolnutých národů.
Ty se do sebe zaklesly už v raném středověku v oblasti těžko proniknutelného pomezního hvozdu, jenž tvořil přirozenou hranici mezi územím Přemyslovců a Rakouskem. Zatímco v průběhu 12. a 13. století i později se šlechta svářila o přesnou polohu hranice, sedláci, kteří často ovládali oba jazyky, spolu po staletí žili v souladu.
Z českého na rakouský grunt se dohodilo kamenem, dívky se vdávaly, mladíci ženili a statky směňovaly bez bariér jazykových či národnostních. Výraznějších konfliktů mezi lidmi pracujícími na polích, těžícími rašelinu a vařícími smůlu a kolomaz nebylo. Na otázku, k jaké národnosti patří, zda české či německé, neuměli tito lidé ještě na začátku dvacátého století jednoznačně odpovědět, o čemž svědčí zápisy komisařů ze sčítání lidu.
Údajný slovanský velmož
Až 19. století, vznikl pro tento kraj, kde se kdysi střetly kolonizační vlny česká a německá, název Vitorazsko. Vděčíme za něj hlavně fantazii Františka Palackého, který v německém klášteře ve Fuldě objevil prastarý spis pojednávající o jistém Wiztrachovi, slovanském velmoži, co se vzpouzel vládnoucí šlechtě německé.
Čtěte také
O tom, kdo byl Wiztrach, Palackým překřtěný na Vitorada, kde v 9. století leželo jeho hradiště nebo snad knížectví, víme málo. Současní historikové se domnívají, že Wiztrachovo hradiště se nacházelo v severních Čechách.
V devatenáctém století ovšem vznikl romantický mýtus prapůvodního slovanského knížectví v oblasti Virtoraze neboli rakouské Weitry, které německý národ násilně germanizoval.
V Rakousku pojem Vitorazsko neexistuje, neboť panství Weitra (Weitraer Gebeit) se územně s po česku vnímaným Vitorazskem neshoduje. Oblast označená historiky 19. Století za Vitorazsko byla rozdělena do několika panství a sféry vlivu šlechty se v tamních obcích často měnily.
Na počátku 20. století ovšem byl vitorazský mýtus hybnou ideou požadavků vznikajícího státu na postoupení území Vitorazska Československu. V roce 1920 získali Češi třináct dolnorakouských obcí.
Čtěte také
Jejich německy mluvící obyvatelé, kteří leckde tvořili většinu, s tímto vývojem nebyli spokojení a navíc na něj ekonomicky zle doplatili. V oblasti přibývalo českých přistěhovalců zejména železničářů. Ti neměli chuť respektovat staleté vazby místních lidí, kteří se dosud považovali za Dolnorakušany, ať už mluvili česky či německy.
Křivdy a hrůzy druhé světové války už jen vzedmuly v Češích vlnu nenávisti vůči všemu německému, a tím také vůči obyvatelům Vitorazska, byť neměli nic společného ani s Hitlerovou říší ani nacizmem.
Spontánní i pozdější řízené odsuny zbavily kraj téměř do důsledku původních obyvatel. Navíc se oblast po nástupu komunismu stala těžko dostupným a střeženým pohraničním pásmem. Staleté vazby mezi Čechy a Rakušany tak zanikly málem definitivně.
Poslechněte si dokument Ivana Studeného. Pořad vznikl v roce 2014 ve spolupráci s regionálním historikem Jiřím Osterreicherem.
Související
-
Potřebujeme politiky s vizí. Dlouhodobě obdivuji Angelu Merkelovou, říká režisér Bohdan Sláma
„Nezajímají mě věci, které jsou jednoduše optimistické. Tedy, že se tvůrci dopředu rozhodnou, že svět není problematický. To mě nezajímá, protože to neodpovídá pravdě.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka