Veronika Lefrancois: Mohou italská muzea řídit jen Italové?
K Trumpovu neslavně proslulému sloganu „America first“ by se mohl připojit slogan „Italians first“. Možná ne ve všech oblastech, ale co se týče správy jejich bohatého kulturního dědictví, mají někteří Italové dojem, že se cizinci snaží příliš míchat do této sféry italského veřejného života.
Ukázalo se to znovu před několika dny, kdy byl do vedení archeologického areálu v Pompejích jmenován německý archeolog Gabriel Zuchtriegel. Toto rozhodnutí ministerstva kultury vyvolalo v médiích bouřlivé polemiky a způsobilo dokonce demisi dvou členů vědeckého výboru této významné kulturní památky. Oba badatelé tak vyjádřili svůj protest proti jmenování nového ředitele s poukazem na jeho mládí a údajný nedostatek zkušeností.
Čtěte také
Přitom Zuchtriegel má za sebou pět let řízení jiného klenotu antické kultury z okolí Neapole – archeologického parku Paestum, který se pod jeho vedením rozvinul a zmodernizoval. Když byl roku 2015 do této funkce jmenován, stal se Zuchtriegel ve svých 34 letech nejmladším z ředitelů italských státních muzeí. A to je neobvyklé na místní poměry, kde se na postup v kariéře zpravidla čeká až do zralého věku.
Cizák
Čtěte také
Další kritiky se týkají národnosti nového ředitele. V některých italských kulturních kruzích vládne názor, že není třeba hledat talenty v zahraničí, když přece Itálie má dostatek svých vlastních odborníků. Tyto spory nejsou nové. Objevily se už v roce 2015, kdy tehdejší ministr kultury Dario Franceschini poprvé umožnil cizím státním příslušníkům řídit italská muzea. Cílem bylo vnést nové, neotřelé nápady a přístupy do vedení kulturních institucí.
V té době se do čela správy jednoho z nejslavnějších italských muzeí, florentské Gallerie Uffizi, dostal jiný Němec, Eike Schmidt. Tomuto řediteli se podařilo přeměnit zkostnatělé byrokratické vedení v moderní dynamický management, který návštěvníky nepovažuje za nutné zlo, ale díky inovativnímu pojetí je naopak přitahuje, a to i za současné krizové situace v oblasti cestovního ruchu.
Nicméně tolerantní postoj k cizincům na čelních postech italských kulturních institucí byl zpochybněn v době populistické vlády mezi lety 2018 a 2019. Tehdejší ministr kultury Alberto Bonisoli omezil autonomii státních muzeí, posílil vládní dohled nad jejich financemi a mimo jiné se mermomocí snažil zabránit zapůjčení děl Leonarda da Vinci na rozsáhlou výstavu organizovanou v pařížském Louvru. Francie přece Itálii ukradla Monu Lisu! Několik zahraničních ředitelů italských muzeí přišlo v té době o místo a odešlo ze země.
Liberálnější ministr Dario Franceschini je ale naštěstí zpět ve vládě a s ním i jeho původní snahy o prosazování zahraničních odborníků. Bohužel v některých případech se chyby z minulosti nedají napravit. Propuštění ředitelé si našli uplatnění jinde ve světě a mnozí experti se dnes zdráhají přijmout místo v zemi, kde se politická situace tak často mění.
Covidová pandemie způsobila italským muzeím těžké ztráty. Kulturní památky se sice v posledních týdnech návštěvníkům znovu pootevřely, alespoň v oblastech s přijatelnou zdravotní situací, na dříve běžné zástupy turistů se ale nedá spoléhat. Muzea tedy budou o to více potřebovat pružné a kreativní vedení, které by je vyvedlo z krize, a to nezávisle na státním občanství jejich ředitelů.
Autorka je publicistka
Související
-
Veronika Lefrancois: Itálie se snaží chránit děti před sociálními sítěmi
Sociální sítě a jejich užívání mezi dětmi a mládeží jsou noční můrou mnoha rodičů. Některé matky a otcové by ocenili, kdyby na nich jejich ratolesti trávily méně času.
-
Veronika Lefrancois: Super Mario. Když uhájil Evropu, může zachránit i Itálii
Mnozí mu říkají Super Mario. Italský ekonom Mario Draghi, kterého prezident Sergio Mattarella pověřil sestavením nové vlády, si tuto přezdívku získal v roce 2012.
-
Veronika Lefrancois: Itálie spouští účtenkovou loterii
Ti, kteří nějakou dobu pobývali v Itálii, se pravděpodobně setkali s pojmem „Saltare lo scontrino“ ve významu vynechat účtenku, tedy zaplatit hotově bez účtenky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.