Válka Severu proti Jihu proměnila americké Vánoce a zrodila Santu Clause
Na samém začátku americké občanské války si vyměňoval mladý zamilovaný americký pár stále smutnější a jímavější dopisy. Voják jižanské Konfederace Nathaniel Dawson líčil své milé Elodii Toddové, jak se oslavy neobejdou bez litrů špatné whiskey, v níž se mužstvo snaží utopit svůj žal.
Podle amerického internetového magazínu History oba v následujících letech zažili zhroucení svých ideálů a jejich životní osudy leckdy visely na vlásku. Jak portál dodává, ve svém přání oslavit Vánoce společně však rozhodně nebyli osamělí, a než válka skončila, Vánoce získaly nový význam a obsah.
Ještě před koncem konfliktu v roce 1865 přestaly být vánoční svátky něčím nepodstatným a okrajovým. Naopak, staly se oslavou idealizované představy amerického domova. A odtud vedla cesta k dnešní podobě zámořských Vánoc.
Zakázané Vánoce
Magazín připomíná, že před občanskou válkou nebyly Vánoce v USA ani oficiálním, ani široce slaveným svátkem. Na úsvitu dějin moderní Ameriky dokonce puritáni v Nové Anglii Vánoce zakázali, podobně jako Oliver Cromwell v Anglii. Po celé 17. století zákon ve státě Massachusetts zapovídal kolonistům svátky slavit. Úřady i školy měly v ty dny otevřeno.
Američané přestávají vnímat Vánoce jako křesťanský svátek
Konzervativní američtí křesťané během vánočních svátků s trpkostí zdůrazňují, že dnes liberální vlivy záměrně připravují oslavy narození Ježíše Krista o spirituální rozměr. „Díky novému průzkumu společnosti Pew Research Center budou mít věřící letos o čem přemýšlet,“ píše s lehkou ironií deník New York Times. Studie prokázala, že i v USA se postoj k Vánocům pomalu ale jistě proměňuje.
Do poloviny 19. století se nicméně ustavila podoba oslav, které se točily okolo dobrého jídla a pití, dárků a písní. Koleda Rolničky se objevuje v roce 1857. Vše je ale důsledně sekulární, a Vánoce tehdy stále nikdo nepovažuje za významný křesťanský svátek. Na otrokářském Jihu plantážníci také povolovali otrokům jistou míru veselí. Černoši mohli například v ten den uzavírat sňatky.
Všechny vztahy a svazky, ať už rodinné či společenské, však rozrušila válka Severu proti Jihu. Na dárky mohli lidé v chudých válečných letech zapomenout – nejčastějším typem obdarování byl popcorn a jednoduché, podomácku vyrobené hračky. Překvapivě však v Americe začal sílit vlastenecký rozměr Vánoc.
„Dětem se poněkud cynicky říkalo, ať na Santu Clause nečekají, protože ho odpráskli Yankeeové. Někteří rodiče to ale mírnili a svým potomkům vysvětlovali, že Santu zdržela blokáda jižanských přístavů,“ vysvětluje historik James Marten.
Zrození Santy
Z deníkové a memoárové literatury je zřejmé, že nejsilnějším momentem oněch válečných Vánoc byl stesk. Matky i manželky vzpomínaly na své muže a v úzkostech doufaly, že se jim vrátí. „Nikdy jsme neměli tak smutné Vánoce,“ napsala si v deníkovém záznamu v roce 1861 jistá Sallie Brooková z Richmondu. Muži pak v ojedinělé korespondenci žádali své milé o nějakou tu lahev brandy navíc a trochu cukru, aby se mohli se spolubojovníky poveselit.
Náladu ze všech sil vylepšovaly oblíbené magazíny. Tehdejší nejpopulárnější týdeník Harper’s Weekly byl plný vánočních příběhů a ilustrací. Mezi ilustrátory tehdy zazářil radikální republikán Thomas Nast, který kreslil tenkými černobílými pérovkami nejen smutné ženy a muže, ale i radostné vánoční tradice.
Právě on podle serveru History vytvořil pevnou představu „amerických národních Vánoc“. To on nakreslil obtloustlého rozesmátého Santu Clause, rozesmávajícího rodiny i regimenty vojáků v zasněžené krajině.
Vánoce získávaly pro rozdělené rodiny stále větší význam a obsah. „Potřeba domova a vše s tím souvisejícího v polovině 19. století svátek zásadně proměnila,“ říká historik David Anderson.
A i když konflikt skončil, magazíny a další nová média neskončila s Vánoci. Nadále se šířil jejich nakažlivý obraz, až v roce 1870 Kongres prosadil federálním zákonem Vánoce coby celostátní svátek. Stačily čtyři roky války, aby z chaotických a místy jen okrajových oslav vznikly pravé americké Vánoce, uzavírá internetový magazín History.
Související
-
Prvorepublikové vánoce. Hlemýždi nebo exotické ovoce na svátečním stole, to byl znak modernosti
Vánoce klepou na dveře. A letos jsme si připomněli 100. výročí vzniku samostatného Československa. To bychom mohli dnes propojit a podívat se na Vánoce první republiky.
-
Vánoce 1968 v okupovaném Československu: hodně vojáků, málo uhlí a zápalek
První Vánoce pod dohledem okupačních vojáků byly – alespoň podle toho, jak o nich referovaly dobové Rozhlasové noviny – celkem klidné.