V mé skladbě zpěváci jakoby matou posluchače a napodobují zkoušku sirény, říká skladatel Hořínka

9. červen 2021

Zkouška sirén, která probíhá každou první středu v měsíci, inspirovala dvacet současných českých skladatelů. Jedním z nich je Slavomír Hořínka, autor vítězné kompozice Raduj se. Proč sirény? „Možná je to už od prapočátku hudby, že se umělci inspirují tím, co se kolem nás děje. Ať už vědomě, nebo nevědomě se to v hudbě odráží,“ říká v pořadu Hovory.

Nezvyklý formát site-specific hudebních produkcí vznikl ve snaze změnit vnímání zvuků, které nás běžně obklopují, ale téměř jsme si odvykli je vnímat.

Čtěte také

„Zkouška sirén se koná pravidelně, ale kdo ji opravdu poslouchá?“ řekla už dřív na Vltavě ředitelka Orchestru Berg Eva Kesslová. Propojení s hudební složkou se jim zdálo jako dobrý způsob jak přivést pozornost lidí zpět. 

Podle Hořínka se právě Orchestr Berg snaží dělat současnou muziku nejrůznějšími prostředky a snaží se hudbu dostat do širšího povědomí veřejnosti. 

Zpěváci matou posluchače

Skladba Raduj se reflektovala technický problém, kterým je začátek sirén. „Siréna totiž nezačíná přesně ve 12 hodin, ale někdy před, někdy po. Je tam lidský faktor, prostupnost systému. Takže pokud skladba nezačíná hned po siréně, tak se prostě musí napsat tak, aby v ní byl prostor, jak to natáhnout,“ popisuje Hořínka. 

„Ve skladbě je taková plocha, ve které zpěváci jakoby matou posluchače a napodobují sirénu. Doopravdy jen čekají na to, až samotná siréna začne,“ dodává Slavomír Hořínka. 

Celý rozhovor pořadu Hovory, ve kterém uslyšíte krátké ukázky samotné sklady Raduj se, si poslechněte v audiozáznamu. Ptal se Petr Vizina.

autoři: Petr Vizina , lup
Spustit audio

Související