Uprchlíkům ve Středozemním moři už nepomáhá žádná záchranářská loď

15. září 2018

Od konce srpna na hlavních migračních trasách na Středozemním moři neoperuje ani jedna loď nevládních organizací, která by pomáhala zachraňovat uprchlíky.

Jedná se o nejdelší absenci od roku 2015, kdy lodě se záchrannými akcemi začaly, varuje na svých stránkách deník Guardian.

Protipřistěhovalecká politika italské a maltské vlády, která uzavřela pro záchranářské lodi své přístavy, způsobila prudký pokles záchranných misí. Lidé usilující o azyl v Evropě tak stále častěji riskují smrt na moři. Ukazuje se totiž, že bez záchranných akcí nevládních organizací počet utonulých dramaticky stoupá.

Naposledy se Středozemní moře ocitlo bez záchranářských lodí v období od 28. června do 8. července, a za takto krátké období zahynulo ve vodách středozemního moře 300 uprchlíků. A celkově se podle Guardianu pravděpodobnost utonutí oproti loňskému roku třikrát zvýšila.

Uprchlíků ubývá

Statistiky sice uvádějí, že se letos počet uprchlíků utonulých ve vodách Středozemního moře oproti minulému roku snížil. Je to však dáno především celkovým poklesem počtu uprchlíků mířících k italským břehům.

Lída Rakušanová: Zastavit ilegální migraci může jen společná migrační politika. Peníze nejsou nic platné

Andrej Babiš a Angela Merkelová v Berlíně

„Česko nevezme jediného ilegálního migranta! Přesto je solidární s unií, protože posílá do postižených oblastí pomoc i peníze. Za poslední tři roky už to Prahu stálo 100 milionů euro.“

Podle Mezinárodní organizace pro migraci dorazilo v roce 2017 do Itálie více než 100 tisíc uprchlíků, z nichž na moři zahynulo 2383. Letos u italských břehů zatím přistálo jen 20 tisíc uprchlíků, ale o život přišlo již 1130 lidí, uvádí Guardian.  

Z deseti záchranářských lodí, které operovaly na Středozemním moři, jsou dnes tři zadržovány v maltském přístavu Valletta a řeší spor o registraci. Loď Juventa, která patří německé nevládní organizaci Jugend Retett je již více než rok zadržovaná v sicilském přístavu Trapani a její posádka čelí obvinění z pašování lidí.

Loď Vessels provozovaná nevládní organizací Open Arms mezitím minulý měsíc opustila centrální Středomoří, poté, co byly na neurčito uzavřeny italské přístavy. Aquarius, který byl v létě donucen s uprchlíky na palubě provést objížďku k španělským břehům, by měl v nejbližších dnech vyplout z Francie. Organizace Lékaři bez hranic a SOS Méditerranée, kterým loď patří, však podle Guardianu nemohou garantovat jeho trvalou přítomnost na moři.

Libyjské peklo

Poslední zaznamenané ztroskotání ve středním Středomoří nedaleko od pobřeží Libye stálo podle svědků životy stovky lidí.

„Ta svědectví jsou děsivá. Tragédie pokračuje už léta, ale dnes se obzvláště prohlubuje. Na moři patroluje méně lodí, což znamená méně zachráněných a více mrtvých, uvádí pro deník Guardian ředitel operací SOS Méditerranée Frédéric Penard.

Thomas Kulidakis: Tsiprasova a Orbánova Evropa

Řecký premiér Alexis Tsipras

Na půdě Evropského parlamentu dnes promluví dva premiéři, kteří nemohou být více rozdílní. Řecký premiér Alexis Tsipras a maďarský předseda vlády Viktor Orbán.

Během absence lodí nevládních organizací libyjské pobřeží patroluje jen libyjská pobřežní hlídka. Ta v roce 2017 uzavřela s Itálií dohodu, že uprchlíky, kteří se snaží přeplout Středozemní moře, vrací zpět do Libyje. Tam jsou však podle humanitárních organizací vystavováni mučení a týrání.

Guardian uvádí svědectví uprchlíků, kteří požádali o pomoc italskou pobřežní hlídku, když se jim jeden člun vyfoukl a druhému přestal fungovat motor. Italové předali informaci o tísňovém volání libyjské pobřežní hlídce, která přibližně 300 lidí zachránila. Všichni jsou však nyní drženi v libyjských internačních táborech.

„K smutným tragédiím, jako je tato, dochází bohužel častěji. Ne o všech se ale informuje,“ uvádí pro Guardian Regina Catrambone – spoluzakladatelka a ředitelka Migrant Offshore Aid Station. „Uprchlíci umírají v situacích, kterým se dalo zabránit. Na vině je neexistence funkčního vyhledávacího a záchranného programu.“

Pomáhají jen rybáři

Vládnoucí italská koalice krajně pravicové strany Liga vedené ministrem vnitra Matteo Salvinim označila záchranářské lodě za mořskou taxislužbu a obvinila je, že vydělávají na pašování lidí. Jedním z prvních opatření poté, co Salvini vyhrál volby a usedl do křesla italského ministra vnitra, bylo právě uzavření přístavů pro záchranářské lodě.

Thomas Kulidakis: Knížecí rady k migraci českého premiéra Babiše

Andrej Babiš

Premiér Andrej Babiš se jen tak něčeho nezalekne. Důkazem je odvaha, s jakou je ochotný vstoupit do jámy lvové na jihu Evropy. V Itálii i na Maltě bude moci statečně zopakovat své „ne“ byť jedinému migrantovi na české půdě.

„Itálie dosáhla, čeho chtěla,“ cituje Guardian Fulvia Vassala, odborníka na azylové právo z Palermské univerzity. Římu se podle něj podařilo zbavit vládních organizací, které mohly svědčit o týrání, jehož se dopouští libyjská pobřežní hlídka. Dnes podle něj uprchlíkům v nouzi pomáhají jen obchodní a rybářské lodě, které se naštěstí často řídí zákony moře a riskují své životy, aby pomohli lidem v nouzi.

Minulý týden italská policie na moři zatkla šest tuniských rybářů a obvinila je z pokusu o pašování lidí poté, co jejich loď nedaleko ostrova Lampedusa zachránila malý člun se 14 uprchlíky na palubě. Jejich obhájce uvedl, že když rybáři viděli malý člun v nesnázích, učinili společné rozhodnutí a odtáhli jej do bezpečných italských vod, uzavírá na svých stránkách deník Guardian.

autor: Jan Machonin
Spustit audio

Související