Thomas Kulidakis: Poučení ze stávky loďařů v Řecku

4. září 2018

Největší audioportál na českém internetu

Názory a argumenty | Foto: Český rozhlas

Řečtí loďaři využili situaci a vyhlásili stávku v průběhu rekordní turistické sezony. Desítky tisíc lidí jim slouží jako rukojmí k dosažení zvýšení platů o pět procent.

Turisté, kteří zůstali uvězněni v dovolenkových destinacích uprostřed moře, pocházejí z tolika zemí, že důsledky stávky přesahují řecké hranice.

Lukáš Kovanda: Řecko odpojili od kapaček. Česku „dluží“ miliardy

Celkový dluh Řecka Evropskému stabilizačnímu mechanismu představuje 204 miliard eur

Řecko se po letech staví na vlastní nohy. Odpojili jej od záchranného penězovodu evropských věřitelů, který fungoval od srpna 2015.

V Řecku přitom doposud platilo, že pro turismus klíčové sektory v turistické sezoně stávky s velkým dopadem prostě nevyhlašují. Turistický ruch se podílí na hrubém domácím produktu země přibližně 20 procenty a jeho význam se stále zvyšuje.

Ve stejný den, kdy zůstaly lodě uvězněné v přístavech, řečtí statistici uveřejnili také poslední data o stavu ekonomiky. Na jejím křehkém růstu se kromě zmiňovaného turismu a spotřeby turistů i obyvatel promítly právě rekordní zisky lodní dopravy.

Z očekávaných 30 milionů turistů se totiž velká část přepravuje právě loděmi, protože letišti disponují jen ty největší z dovolenkových rájů v Řecku. Stávka ale neznamená jen komplikaci pro dovolenkáře, ale také obyvatele ostrovů závislých na dovozu surovin. Palivem počínaje, potravinami a  léky konče.

Klást rozumné požadavky

Je tedy jen logické, že stávka ochromující lodní přepravu může leckomu připadat jako sprosté vydírání nevinnými oběťmi, které nemohou cestovat a dostat nové zásoby. Na celou záležitost se dá ale podívat i jinou optikou.

Stovky řeckých rodin prožívají po ničivém požáru noční můru. Přišli o své blízké i o majetek

Snažit se ujet před požárem se některým Řekům vymstilo. Jejich auta vzplála dřív, než se dostali do bezpečí.

Řecká obec Máti ve východní Attice se jen pomalu vzpamatovává z ničivého požáru z minulého týdne, při kterém zemřelo víc než 90 lidí. Tak tragickou bilanci způsobenou ohněm Evropa nezažila od roku 1900. Víc než tisíc domů je určeno k demolici a stovky dalších potřebují opravu.

Jestliže se lodní přeprava významně podílela na růstu hrubého domácího produktu, logicky rostly také zisky zaměstnavatelů. Jestliže se jedná o jedno z mála odvětví, které jdou mezi zahraničními investory na dračku, je to další důkaz jeho výnosnosti. Platy zaměstnanců ale kvůli krizi zůstaly zmražené osm let. Mzdy jim navíc reálně snížilo zvyšování daní, které Řecko dostalo z třináctého na první unijní místo v úrovni daňové zátěže.

Zaměstnavatelé se samozřejmě mohli rozhodnout ukrojit si ze svých zisků a propad reálních mezd kompenzovat. O požadavku odborů ostatně věděli minimálně od letošního května. Věděli také, že loďaři se nehodlají inspirovat kolegy v letectví, kteří rozsáhlé stávky neuskutečnili ve snaze nenarušit turistickou sezonu.

Zdá se ale, že zaměstnavatelé v lodní přepravě prostě vsadili na dvacetiprocentní nezaměstnanost. Tedy politiku stylu nelíbí se ti, tak běž, na práci čekají další v řadě.

Thomas Kulidakis: Turisté v resortech se nemusí obávat stávek v Řecku

Řecká i zahraniční média akci svolanou odbory přiléhavě nazvala black out

Dovolenková sezona začíná a i tento rok pravděpodobně tisíce českých turistů vyrazí za sluncem, plážemi, přírodou a historickými památkami Řecka.

Zaměstnavatelé by si ovšem v první řadě měli být vědomi, že bez svých zaměstnanců nedokáží nic. Podobně jako v šachu je král bez ostatních figurek bezcenný. Měli by si opakovat, že pouze spokojený zaměstnanec je výkonný zaměstnanec. Výkonný a spokojený pak zákazníkovi dokáže dodat takový produkt, který ho přiměje se vrátit.

V přepravě to platí dvojnásob. Pokud je trpělivost zaměstnanců napínaná k prasknutí, není se co divit, že přijde stávka. Třeba i v tu nejméně vhodnou dobu. Jako teď v Řecku.

Svou nabídkou místo jednoho procenta zvýšit platy o procenta dvě si od odborářů v lodní dopravě zaměstnavatelé vysloužili prodloužení stávky o dvacet čtyři hodin. Kdyby projevili dobrou vůli, nemuselo dojít ke stávce ani mezinárodní ostudě.

Thomas Kulidakis

Zaměstnavatelé v zahraničí by si tedy měli vzít ve vztahu k zaměstnancům příklad ze situace, k níž došlo teď v Řecku. Pokud se ke svým pracovníkům nebudou chovat dobře, hrozí jim také stávky v nejméně vhodnou dobu. Své o tom letos mohou vyprávět letecké společnosti.

Zaměstnanci by na druhou stranu měli mít na paměti, že má smysl klást jen rozumné požadavky. Práci si udrží, jen když jejich zaměstnavateli zbydou peníze také na rozvoj. Ovšem pět procent po osmi letech reálného propadu není v případě řeckých loďařů přehnaný požadavek. 

autor: Thomas Kulidakis

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.