Teď fotit na analog je anachronismus, manýra. Ale ať si každý dělá, co chce, říká známý fotograf Tomáš Třeštík
„Žijeme v době, kdy má každý mobil, který fotí snad sedmkrát líp, než dřív nejlepší analogové foťáky. Fór je v tom, že my jsme se kdysi snažili dělat co nejlepší snímky, ale lezl nám z toho punk. Technicky to prostě o moc líp nešlo,“ říká známý fotograf Tomáš Třeštík.
Poslechněte si celé Hovory Renaty Kalenské
Postupem doby se všichni fotografové zdokonalovali, dělali lepší a už ne tak punkové snímky a i fotografické filmy byly citlivější. „No, a pak přišel digitál, kdy se změnilo všechno. Fotky začaly být technicky dokonalé, a pak se stejně zlepšovaly i mobily,“ ohlíží se Tomáš Třeštík.
Čtěte také
Mladí o dokonalost nestojí
Současná generace je ale podle něj z perfektních fotek už docela znuděná a hledá „disperfekci“.
„Už jsou otrávení z focení mobilem západu slunce, protože to pak vypadá bezvadně. Když něco nafotí třeba i v klubu mobilem, vypadá to výrazně líp, než když jsem fotil analogem na málo citlivý film. Mladá generace tak inklinuje znovu k analogu,“ doplňuje učitel dokonce dvou škol – Vysoké školy kreativní komunikace a Akademie Michael.
„Ale používat v tuto chvíli analog mi přijde jako manýra. Zní to sice blbě, nic proti tomu nemám – ať si každý fotí, jak a na co chce –, ale já se k analogu nevracím, protože vím, že mi to nic nepřidá,“ vysvětluje Třeštík.
„Když si vezmu svůj běžný foťák a displej si přelepím černou tejpou tak, že se nebudu dívat na náhledy fotek, výsledek bude de facto stejný jako s analogovým fotoaparátem,“ říká s tím, že focení na klasický film neumožňovalo okamžité opravy.
Čtěte také
„Mnoho jsem nafotil vlastně naslepo – film si vyzvednul v nějakém fotolabu nebo jsem si to sám zvětšoval, ale konečný výsledek jsem uviděl tak za dva dny,“ vzpomíná. Dnes by se k těmto časům už vracet nechtěl.
„Je to pro mne až anachronismus. Přitom to nekritizuji. Je to podobné, jako když někdo poslouchá hudbu z MP3, někdo z telefonu a další z vinylu,“ přirovnává Tomáš Třeštík.
Celé Hovory Renaty Kalenské najdete v audiozáznamu, poslechněte si víc.
Související
-
Nejsem ten typ, který fotí život všude kolem, říká fotograf Šroubek
Fotograf Jan Šroubek je mj. autorem publikace Homo Berounensis. „Nejsem tedy ten typ fotografa, který má u sebe stále foťák,“ říká.
-
Naše selfie doba vlastně vytváří i falešný obraz společnosti, myslí si fotograf Kevin V. Ton
Kevin V. Ton fotí všude a stále. „Neustále dělám něco, co musím. Stále koukám a vidím obrazy, které chci zachytit,“ přiznává.
-
Když se fotka povede, jde o pocit mimořádného štěstí, přiznává fotograf a cestovatel Bacovský
„Jednu věc, kterou mě naučilo focení, je brát realitu takovou, jaká je,“ říká Václav Bacovský, který je vzděláním politolog, ale srdce ho táhne k focení a cestování.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.