Startup je vlastně vzdělávací program
Založit novou firmu chce velkou kuráž a znalosti. I v Česku už ale existují společnosti, které jsou ochotné vám s budováním nové firmy, takzvaným startupem pomoct. Nazývají se akcelerátory a zaměřují se na mladé dynamické firmy, většinou z oblasti informačních technologiích nebo například mobilních aplikací.
"Je to takový vzdělávací program, šest měsíců se staráme o to, aby se do budoucnosti z firem staly úspěšné společnosti, které najdou investory nebo dokonce nebudou kapitálovou injekci potřebovat," popisuje akcelerátor StartupYard na pražském Smíchově Lenka Kučerová, která se stará o každodenní chod akcelerátoru.
Akcelerátor StartupYard funguje od roku 2011, a jeho vraty už prošlo 23 společností. Společnost jim poskytuje potřebné zázemí, rady zkušených mentorů a důležité kontakty na podnikatele. To vše za pět procent ve firmě. Nebo deset procent v případě, že akcelerátor dá firmě i počáteční investici. "Ten cyklus pro firmu je šestiměsíční a první tři měsíce jsou hodně intenzivní. Přichází mentoři, což jsou lidé z řad špičkových podnikatelů z českého internetu, ale také ze zahraničí," pokračuje Lenka Kučerová v popisu.
Začínající firmy pak pokračují řadou seminářů a workshopů a poslední měsíc se společnosti připravují na nejdůležitější fázi tzv. Demoday, kde se prezentují před mentory, kteří zastupují investory. "Pro úspěšný Startup je nejdůležitější tým. Když je tým dobrý, tak dokáže rozpoznat, že jeho aktuální nápad je špatný. Dokáže poslouchat trh tedy zákazníky, takže i my StartupYard vlastně nehodnotíme startup, ale ten tým," říká spoluzakladatel akcelerátoru Petr Ocásek. Ten na to, že založí akcelerátor přišel tak, že potřeboval poradit s vlastní firmou, která stagnovala. Pohled zvenčí je totiž podle něj pro každou společnost nepostradatelný.
Makroekonom ČSOB Tomáš Sedláček v souvislosti se startupy cituje jednoho z nejznámějších ekonomů minulého století Johna Maynarda Keynese. "Ten řekl, že tento svět není o penězích a dobrá myšlenka si peníze vždycky najde. Kapitál je tak až sekundární problém. Ekonomika totiž není ve spotřebním světě o výrobě, ale o poptávce. Ta kvalitní nabídka se tak musí poptat s poptávkou," vysvětluje ekonom Sedláček. Podle něj budou v budoucnu na začátku výrobního řetězce na myšlenkové úrovni stát společnosti podobné startupům a na konci řetězce - tedy prodeji - dojde k unifikaci až monopolizaci.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.