Školy budou po koronavirové pauze mnohem vstřícnější k různostem dětí, myslí si dětský psycholog Mertin

1. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ministerstvo zdravotnictví nepočítá s tím, že by se opakoval loňský scénář, kdy už v říjnu se většina škol zavřela a většinu školního roku strávili děti a učitelé na online výuce. Jednotlivým třídám a možná i celým školám však uzavření v případě většího r

Učitelé se po prázdninách a netypickém školním roce znovu postavili před své žáky. Ti se podle výzkumné zprávy společnosti Kalibro Projekt do školy těšili podstatně víc než v minulých letech. Zároveň ale přicházejí signály, že se až zdvojnásobil počet dětí, pro než rodiče žádají domácí vzdělávání, tvrdí dětský psycholog Václav Mertin z Katedry psychologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy: „Myslím si, že tentokrát je to výlučně záležitost obav rodičů z toho, co bude.“

„Nejistota za poslední rok a půl nebyla malá,“ vysvětluje, proč se zvýšil zájem o domácí vzdělávání nebo odklad nástupu prvňáků do škol.

Čtěte také

„Že by to bylo z hlediska systému dobře, to si nemyslím, ale ta reakce rodičů je podle mého soudu naprosto logická. Jednají v zájmu dítěte. Zejména u odkladů bych si ale přál, aby se za rok za dva ukázalo, že jich potřebujeme méně.“

„Věřím, že tento rok a půl přinesl – a školám nic jiného nezbyde –, že budou vstřícnější k různostem dětí. Alespoň v rámci možností, které jim hromadný systém dává,“ očekává Mertin.

S rozmanitými dopady distančního vzdělávání se budou učitelé a školy potýkat přinejmenším v tomto školním roce. „Obrovským a náročným úkolem škol bude ty situace identifikovat a v rámci různých pedagogických aktivit se snažit věci nějak narovnat,“ domnívá se náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.

Hosty byli:
Lucie Hochmanová, redaktorka, Český rozhlas
Martina Klímová, redaktorka, Český rozhlas
Ondřej Andrys, náměstek ústředního školního inspektora
Miloslav Hons, ředitel ZŠ Chomutov
Václav Mertin, dětský psycholog, Katedra psychologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy

„Nebude to jednoduché, ale nepochybně to zvládnou,“ věří a dodává, že potíže nebudou jen s mezerami v probíraném učivu. Na dětech se totiž mohla podepsat i absence sociálních kontaktů nebo fyzických aktivit.

„Ta paleta je velice pestrá a ve školním roce to bude náročné,“ shrnuje.

Poslechněte si celý audiozáznam Speciálu Martiny Maškové a Renaty Kropáčkové.

Spustit audio

Související