Školy budou po koronavirové pauze mnohem vstřícnější k různostem dětí, myslí si dětský psycholog Mertin
Učitelé se po prázdninách a netypickém školním roce znovu postavili před své žáky. Ti se podle výzkumné zprávy společnosti Kalibro Projekt do školy těšili podstatně víc než v minulých letech. Zároveň ale přicházejí signály, že se až zdvojnásobil počet dětí, pro než rodiče žádají domácí vzdělávání, tvrdí dětský psycholog Václav Mertin z Katedry psychologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy: „Myslím si, že tentokrát je to výlučně záležitost obav rodičů z toho, co bude.“
„Nejistota za poslední rok a půl nebyla malá,“ vysvětluje, proč se zvýšil zájem o domácí vzdělávání nebo odklad nástupu prvňáků do škol.
Čtěte také
„Že by to bylo z hlediska systému dobře, to si nemyslím, ale ta reakce rodičů je podle mého soudu naprosto logická. Jednají v zájmu dítěte. Zejména u odkladů bych si ale přál, aby se za rok za dva ukázalo, že jich potřebujeme méně.“
„Věřím, že tento rok a půl přinesl – a školám nic jiného nezbyde –, že budou vstřícnější k různostem dětí. Alespoň v rámci možností, které jim hromadný systém dává,“ očekává Mertin.
S rozmanitými dopady distančního vzdělávání se budou učitelé a školy potýkat přinejmenším v tomto školním roce. „Obrovským a náročným úkolem škol bude ty situace identifikovat a v rámci různých pedagogických aktivit se snažit věci nějak narovnat,“ domnívá se náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.
Lucie Hochmanová, redaktorka, Český rozhlas
Martina Klímová, redaktorka, Český rozhlas
Ondřej Andrys, náměstek ústředního školního inspektora
Miloslav Hons, ředitel ZŠ Chomutov
Václav Mertin, dětský psycholog, Katedra psychologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy
„Nebude to jednoduché, ale nepochybně to zvládnou,“ věří a dodává, že potíže nebudou jen s mezerami v probíraném učivu. Na dětech se totiž mohla podepsat i absence sociálních kontaktů nebo fyzických aktivit.
„Ta paleta je velice pestrá a ve školním roce to bude náročné,“ shrnuje.
Poslechněte si celý audiozáznam Speciálu Martiny Maškové a Renaty Kropáčkové.
Související
-
Petr Šabata: Učitele a ředitele škol čeká těžký rok a vláda je nechala v nejistotě
Náprava koronavirového roku bude ve školách trvat nejméně dva až tři další roky, v některých regionech i déle. Jenže končící vláda teď začala na školství šetřit.
-
Vojtěch: Po otevření škol je zásadní včas plošně otestovat žáky. A pak testovat třeba jen v regionu
Nový školní rok je za dveřmi, zatím ale není jasné, za jakých podmínek se žáci do škol vrátí. Jasněji by mělo být po večerním zasedání vlády.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.