Rusko se moc nemění, říká režisérka Dombrovská. Podle zavražděné Politkovské dodnes hraje jevištní reportáž Putin lyžuje

22. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Pavla Dombrovská z Divadla Líšeň

Brněnské experimentální Divadlo Líšeň má na svém repertoáru hry jako Putin lyžuje, Spoutaný trávou či Zpověď bachaře. „Experiment je pro nás to, že s každým představením se pouštíme do nových, neprobádaných oblastí. To znamená, že používáme masky, loutky, výtvarné divadlo, jsme hudebníci, máme na jevišti také živou hudbu. Vybíráme si téma, které ještě není zpracované, a i ten text používáme experimentálně,“ přibližuje v pořadu Hovory režisérka Pavla Dombrovská.

Dodává, že se na jevišti snaží vytvořit nový, neotřelý fungující útvar. Jevištní reportáž Putin lyžuje hraje brněnské divadlo už od roku 2008. Podle režisérky Dombrovské je na tom velmi zajímavé, že se za celou dobu vlastně v Rusku nezměnily reálie. 

Čtěte také

„Je to zajímavé, ale opravdu ke změnám moc nedochází, nebo alespoň v takovém měřítku, jak jsme zvyklí u demokratických států. Zatímco se na celém světě prezidenti vyměňují, tak v Rusku prezident zůstává. Nebo si na chvíli si odskočí dělat premiéra a pak se zase vrací do prezidentské funkce,“ uvažuje.

„Postavy, které vystupují v naší hře, se stále objevují i na ruské politické scéně. A příběhy, o kterých psala v roce 2006 zavražděná Anna Politkovská, dál řeší i ruská společnost, protože stále nejsou vyřešeny.“ 

Protože si Divadlo Líšeň přidává kromě experimentálního také přívlastek provokující, pořádá hned po představení také besedy.

„V Praze to bude beseda s Ondřejem Kundrou, který se dlouhodobě zabývá Ruskem a teď řeší ruské agenty a jejich činnost na našem území. Snažíme se najít i nějaké současné informace, které by ten náš pohled obohatil,“ vysvětluje režisérka. 

Inspirací Anna Politkovská

Samotný ruský prezident Vladimir Putin pak ve hře vystupuje hned v mnoha podobách – různé varianty matrjošky, umí jezdit v tanku, je na mávátku a nejen tam. 

Čtěte také

Nejvýznamnějším inspiračním zdrojem byla pro režisérku kniha zavražděné novinářky Anny Politkovské a její další texty.

„Ale byl to i její postoj, vize, vidění skutečnosti v Rusku. Celá hra je na základě jejího osobního pohledu. A protože jsem studovala ještě za dob komunismu, tak umím trochu rusky, takže jsem oprášila své znalosti ruštiny. A všechny příběhy, o kterých Anna píše, jsem se snažila dohledat i v originálních zdrojích na webu.“ 

„Příběhy se týkají zásadních katastrof, které se odehrávaly při nástupu Vladimira Putina k moci – výbuchy obytných domů na různých místech, obsazení divadla na Dubrovce, napadení a rozstřílení ruskými tanky školy v Beslanu. Tyto a podobné události, které jsou dohledatelné na internetu,“ vyjmenovává Pavla Dombrovská. 

Poslechněte si celý rozhovor Davida Šťáhlavského v audiozáznamu.

Spustit audio

Související