Renesance na Tibeře a Vltavě: vila Farnesina a Královský letohrádek

8. srpen 2015

Římská vila Farnesina, vystavěná na počátku 16. století sienským bankéřem Agostinem Chigim a v roce 1579 zakoupená kardinálem Alessandrem Farnesem, představuje vrcholnou formu renesanční architektury a malby.

V polovině téhož století vznikne v pražské Královské zahradě elegantní letohrádek. Zadavatelem jedné z prvních zaalpských renesančních staveb je český a uherský král, římský císař Ferdinand I. Habsburský. Kromě antické inspirace obě stavby spojuje i způsob jejich užívání. Jsou symbolem nového věku, odpočinku, zábavy a potěšení.

Renesance se zrodila v městských státech Toskánska a přes ostatní italské kraje se rozšířila po celé Evropě. Renesanční papežové Alexandr VI., Julius II. a Lev X. ve své ctižádosti proměnili Řím v metropoli, kde se setkali nejlepší učenci a umělci své doby, často přicházející právě z Toskánska. Středověké chápání světa a lidská pokora byly nahrazeny optimismem a vírou ve schopnosti i možnosti člověka.

Neopakovatelná umělecká díla by nevznikla bez humanistické filozofie a objevení antických spisů, stejně jako bez plných pokladnic nejbohatších mužů renesance. Byli to především bankéři, signorové vládnoucích rodů městských států, šlechtici a panovníci, papežové a kardinálové, kteří zadávali zakázky na budování svých dvorů a jejich výzdobu.

Příběhy o lásce

Vztah mezi bankéři a jejich papeži byl velmi blízký, v mnoha případech až přátelský. Jako u papežského pokladníka, bankéře z toskánské Sieny, Agostina Chigiho a papeže Julia II. Petrův náměstek nechal od Bramanteho připravit nový urbanistický plán rozvoje Říma a jeden z pozemků u řeky Tibery v ulici via della Lungara prodal Chigimu. Tak vznikla vila Farnesina, její fresky i exotická zahrada.

Pro spisovatelku Janu Máchalovou je příběh této vily příběhem bankéřovy nešťastné lásky ke krásné a nadané kurtizáně Imperii, která v roce 1512 jako šestadvacetiletá ukončila svůj život sebevraždou. Byla to láska neopětovaná a její úskalí jsou vyobrazena na freskách v lodžii nymfy Galatey.

Také lodžie Amora a Psýché je dekorována úchvatnými freskami. Byla původně otevřená do zahrady a tvořila hlavní vstup do vily. Tento starověký mýtus literárně proslavil zejména Lucius Apuleius ve svém díle Zlatý osel a na stěnách vily ztvárnil Raffael se svými žáky. Na rozdíl od nešťastné lásky Galatey, má tato šťastný konec v podobě svatby mezi bohy na samotném Olympu.

Lodžie Amora a Psýché

Bujaré večírky ve Farnesině za přítomnosti církevních otců a jejich společnic končily podle některých dobových pramenů v zahradě házením stříbrného a zlatého nádobí do řeky. Jiní jazykové ovšem tvrdí, že ve vodě byly instalovány záchytné sítě, nádobí při úklidu zase vyloveno a uloženo na své místo ve vile. Zřejmě ani jeden z nejbohatších finančníků Říma si tak okázalou rozmařilost nedovolil.

Svatba Amora a Psýché

Příběh o symbolice Zlatého věku

Ve druhé části pořadu se odvíjí příběh Královského letohrádku, jehož stavba začala v roce 1538 příchodem vlašského stavitele Paola della Stelly do Prahy. V komplexu Pražského hradu jde o naprosto odlišnou architekturu, v přízemí tvořenou elegantní otevřenou lodžií. Stavebník se mohl inspirovat renesanční vilou Poggio a Caiano u Florencie, kterou koncem 15. století zadal k výstavbě Lorenzo de´Medici, řečený Il Magnifico.

Zatímco Pražský hrad představuje panovnickou autoritu, letohrádek měl symbolizovat příchod nového Zlatého věku, měl být architektonickým vyjádřením politického programu Ferdinanda I. Habsburského.

Život se měl nadále odehrávat v míru, světských radovánkách, potěšení a zábavě. Víme, že roce 1558 sledovali velmožové z prvního patra Královského letohrádku Ferdinandův příjezd do Prahy coby římského císaře.

Královský letohrádek je také někdy nazýván letohrádkem královny Anny. Císařova choť sice často pobývala v Praze, ale není nijak historicky doloženo, že by se významně zasazovala o blaho národa českého, jak uvedli později někteří pisatelé.

Královský letohrádek

Anna Jagellonská dala svému muži nejen patnáct potomků, ale přinesla mu také titul českého a uherského krále.

Architektonické pojetí přízemního podlaží, mimořádná sochařská výzdoba letohrádku i samotné umístění stavby vytváří jednu ze stavebních dominant Prahy.

Detail mezi oblouky lodžie letohrádku

Kromě klasických motivů z Ovidiových Proměn se na fasádě promítají i časté reliéfy zobrazení Zlatého rouna na prestižním řádu Habsburské dynastie.

Antika se zde viditelně propojila se středoevropskou renesancí i tradicemi panovnického dvora.

V pořadu Historie Plus účinkují spisovatelka Jana Máchalová, historik architektury Ivan Prokop Muchka z Akademie věd a sochař Petr Váňa.

Tento pořad si můžete poslechnout v sobotu 8. srpna ve 21:10 na stanici Český rozhlas Plus.

autor: Michaela Krčmová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.