Regionální letiště jsou černé díry, do kterých tečou peníze výměnou za pseudodopravní obslužnost, tvrdí dopravní expert
Letiště v Českých Budějovicích nově zahájilo mezinárodní provoz. Dávají lety z jižních Čech do zahraničí ekonomický smysl? „Nemáme růžové brýle, jsme si vědomi limitů, ale potenciál tu je,“ věří hejtman Martin Kuba (ODS). Odborník na dopravu Jan Sůra na příkladech dalších regionálních letišť dokládá jejich dlouhodobou ztrátovost.
„Nevím, jestli provoz bude ziskový, budeme ale hledat provoz ekonomicky udržitelný. Projekt jsme zdědili a musíme ho rozhýbat,“ uvádí v Pro a proti jihočeský hejtman Kuba.
Čtěte také
Sůra, dopravní expert a publicista serveru Zdopravy.cz, věří, že projekt regionálního mezinárodního letiště smysl nemá a ekonomicky návratný není.
Politik ale připomíná, že jde o službu občanům, takže ziskovost není na prvním místě. „Předchozí vedení se rozhodlo do letiště investovat a já byl v situaci, kdy to buď někdo přehrne bagrem, nebo se s tím začne něco dělat.“
Úkolem krajů je zajistit především regionální dopravu, oponuje expert. „Jihočeský kraj nemá ještě integrovanou veřejnou dopravu a do toho si rozjede projekt mezinárodního letiště, které teď nabízí jen odlet na dovolenou a export peněz občanů do zahraničí.“
Co chtějí Jihočeši?
Hejtman souhlasí, že integrovaný dopravní systém kraj potřebuje. „Na něm také pracujeme a v průběhu příštího roku ho zavedeme. Není to tak, že buď bude integrovaná doprava, nebo letiště. Budeme mít obojí.“
Čtěte také
„Je nezpochybnitelná chyba, že se rozhodlo něco takového stavět za tak šílené náklady plus s náklady na provoz. Letos těch 77 milionů korun mohlo zůstat v dopravě jinde, třeba v podobě nových autobusů a více spojů,“ kritizuje Sůra.
Kuba ale tvrdí, že peníze kraji nechybí. „V téhle chvíli jediné, co mohu jako správce s mandátem od lidí dělat, je provozovat letiště tak, aby to bylo pro Jihočechy co nejefektivnější a co nejméně nákladné.“
Zkušenosti jiných regionálních letišť prý ale ukazují, že dostat se do zisku je téměř nemožné. „Z takových letišť se staly černé díry, do kterých tečou peníze výměnou za pseudodopravní obslužnost, kdy lidé mohou letět na dovolenou. Není přece třeba areál hned zaorat, nabízí se ho i prodat,“ navrhuje odborník.
Čtěte také
„Za námi chodí spousta developerů a řeknu vám, co by tam stavěli: průmyslové haly a sklady, ve kterých bude časem pracovat spousta nekvalifikovaných lidí z různých zemí Evropy. A to já jako Jihočech nechci. Letiště zvedá hodnotu těch pozemků, proto je využívejme,“ shrnuje Martin Kuba (ODS).
Odborník ale opakuje, že kraj vytvořil černou díru. „To bude kraj dále sypat peníze pod rouškou slibu, že přivede investory. To slyším v Pardubicích a Karlových Varech. Všude slyším sliby, že letiště jednou bude ziskové a přinese rozvoj, ale jen se do toho sypou další peníze,“ trvá na nehospodárnosti jihočeského projektu Jan Sůra.
Poslechněte si celou diskusi v audiozáznamu. Moderuje Karolína Koubová.
Související
-
Rekordní červenec. Pardubické letiště může letos odbavit přes 100 tisíc cestujících
Civilní letiště v Pardubicích by letos mohlo odbavit přes 100 tisíc cestujících. Odhaduje to vedení společnosti East Bohemian Airport.
-
První cestující odletěli z Budějovic na dovolenou. Jihočeské letiště zahájilo mezinárodní provoz
Letět do zahraničí na dovolenou z Českých Budějovic už není jen sen. Jihočeský kraj má teď letiště s mezinárodním provozem. Prvním letem do Turecka odletělo téměř 200 lidí.
-
Letiště Pardubice je ve ztrátě 27 milionů. Rozjezd brzdí válka, v létě pomůžou chartery
Pardubické civilní letiště skončilo v loňském roce ve ztrátě víc než 27 milionů korun. Oproti roku 2020 se ale deficit výrazně snížil a na letošek má letiště velké plány.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.