Před 200 lety začali Češi osídlovat Banát. „Kulturní endemit, který jinde na světě nepotkáte,“ říká cestovatel Dokoupil

1. listopad 2023

Největší audioportál na českém internetu

Banát | Foto: Ivo Dokoupil, Osobní archiv

Poslechněte si Souvislosti Plus v audiozáznamu. Moderuje Martina Mašková

Před 200 lety jeden podnikatel se dřevem přesvědčil desítky Čechů, aby přesídlili do Banátu, hornaté oblasti na jihu Rumunska poblíž Dunaje. První vlna českých osadníků tam přijížděla v letech 1823 až 1825. 

„Ještě jednou, dřív, než zemřu, chtěl bych Prahu viděti, tam po městě nad Vltavou, tiše bych chtěl kráčeti. Ještě bych tam vykračoval, takto sobě prozpěvoval, ó jak jsi krásná vlasti má, ty jsi Čechů otčina,“ zpívá se v jedné z písní krajanů z Banátu. 

Farář Václav Mašek, jedna z klíčových osobností české komunity v Banátu, sestavil zpěvník 343 tamních lidových písní. Některé se týkají právě osudu lidí, kteří tam v období Rakouska-Uherska zakládali první české vesnice. Jeho pradědeček do Banátu dorazil v patnácti letech.

Čtěte také

 „Přicházejícím krajanům z Rakouska-Uherska slíbili na dnešní přepočet deset jiter polnosti, našich deset jochů, což je pět a půl hektarů. To byl boháč, kdo měl tolik na rodinu. Také jim slíbili, že budou zproštěni vojny a všech daní,“ vypráví farář. 

„V lese muži káceli s pilou kmeny a manželky vykopávaly pařezy. Dostávali jeden forint rakouský na duši měsíčně. Ze začátku bydlely v boudách ze dřeva i dvě rodiny najednou a když měl tenkrát měli více dětí, než když měl pět a dvě děti, získali sedm dukátů měsíčně. To už něco znamenalo, aspoň pro to nejnutnější,“ vysvětluje Václav Mašek.

„Připluli po Dunaji na vorech, na jednom cestovalo i pět rodin najednou. Kdo po cestě zemřel, zastavili a zakopali ho. Jedli, co si donesli, nebo chytali ryby, vojsko jim také pomáhalo. Na vorech se narodilo mnoho dětí,“ popisuje.

Neúrodná půda

Alois Špicar působil v Banátu jako učitel. Pochází z české vesnice Rovensko a teď bydlí ve Skalné na Chebsku, kde je velká komunita Čechů, kteří se po druhé světové válce a po roce 1989 z Banátu vrátili. 

„Děda mi vyprávěl podobné věci. To očekávání krajanů nebylo naplněno, hodně se jich chtělo vrátit zpátky. Když vykáceli lesy, obdělávali neúrodnou půdu, navíc neměli zkušenosti se zemědělstvím a na protest namočili pšenici do vody. Překvapení bylo, že naopak dobře vzklíčila,“ říká.

Čtěte také

Ivo Dokoupil je koordinátorem asistenční pomoci krajanům, kterou organizuje společnost Člověk v tísni, cestovatel a turistický průvodce. S komunitou z českých vesnic v rumunském Banátu je v kontaktu už přes dvacet let.

„Každý, kdo tam přijede, zažívá pocit cesty časem. Když jsem tam byl v roce 2000 poprvé, viděl jsem, že místní žijí jiným způsobem života, zemědělskou prací v drsných podmínkách. Mluví krásnou zastaralou češtinou,“ vzpomíná Dokoupil.

Návrat k babičce

Právě unikátní tradice českých vesnic se stává klíčem k rozvoji regionu a turistice, k tomu, aby se v českém Banátu, i přes přesun řady mladých lidí do původní vlasti, místní komunita udržela.

„Jsou otevření a srdeční, člověk má pocit, jako když se vrací někam někam k babičce, na čemž i cestovky staví svůj marketing,“ dodává Hana Hermanová, bohemistka a lektorka češtiny, která několik let v Banátu učila.

„První setkání s Banátem jsem na dálku prožila v roce 1998, kdy jsem byla oslovena, abych tam šla učit – učitel z Čech tam byl vždy posílán jenom v klidové době, takže po válkách a po revoluci,“ vzpomíná.

„Osobně jsme tam byli s manželem v roce 2002. Nastalo okamžité okouzlení a propadnutí kraji i lidem. Všichni tam jsou velmi nábožensky založení a hluboká víra je asi ten hlavní faktor, který je drží pohromadě,“ domnívá se Hermanová. 

Odliv do Čech

Také podle Iva Dokoupila Banát nabízí kulturní endemit: zvláštní směs tradic, nových nánosů a zvyků, způsobu hospodaření a jazyka. „V ostatních vesnicích byla silná asimilace, místní si však zachovali jistý odstup od rumunského okolí kvůli své geografické odlehlosti a jinému náboženskému vyznání,“ říká.

Čtěte také

„Až posledních dvacet let se toho s globalizací mnoho mění, ale donedávna byl způsob hospodaření opravdu jak z 19. století, bez hnojiv. Svatby byly vesnické, obrovské, a rodiče rozhodovali o tom, kdo si koho vezme. Taková rostlinka, která neroste nikde jinde ve světě, jen tady v karpatském oblouku. Až odejde generace v důchodovém věku, nastane radikální změna,“ domnívá se.

Po revoluci nastal velký odliv mladých lidí. Například v obci Rovensko se ale dál místní obyvatelé živí především turismem. „Využívají prostory, které zůstaly po krajanech, kteří odešli. Konkrétně v Rovensku počet obyvatel klesl z 600 v roce 1990 na 53 dnešních,“ uzavírá Dokoupil. V posledních letech ale Banát také osídlilo několik nově příchozích rodiny z Česka.

Jaké postavení měli čeští krajané v rumunském Banátu před rokem 1989? Jaký rozvoj od té doby nastal v tamních českých vesnicích? Která jídla patří k místním specialitám? Co říkají banátští příbuzní Pavla Nedvěda o tamní fotbalové tradici? Poslechněte si celý pořad Souvislosti Plus. Moderuje Martina Mašková.

autoři: Martina Mašková , vsvo

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.