Potřebujeme jasná pravidla, co je a není diskriminace, vyzývá předseda Asociace hotelů a restaurací

Dítě v restauraci - děti v kavárně
Dítě v restauraci - děti v kavárně
0:00
/
0:00

Restauratéři a hoteliéři chtějí mít možnost vybírat si, komu poskytnou své služby. Mají mít právo třeba zakázat vstup dětem, nebo je to diskriminační chování?

„Jsme proti jakékoli diskriminaci z politických, etnických nebo náboženských důvodů. Chceme ale diskutovat o tom, do jaké míry je diskriminační omezení vstupu podle věku nebo dvojí ceny,“ říká předseda Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek.

Jako příklad uvádí Německo, kde je běžné, aby místní měli zvýhodněné vstupné do bazénu, který postavila obec. A existují tam i hotely pouze pro dospělé, nebo naopak pro rodiny s dětmi.

To, že hoteliér musí počkat na to, co mu řekne Česká obchodní inspekce a proběhne správní soud, mi nepřijde úplně systémové. Mělo by být jasně popsáno, co je diskriminace.
Václav Stárek

Stárek vyzývá k tomu, aby se vyhláškou nebo zákonem jasně stanovila pravidla. „Dnes můžou být dvě velmi podobné činnosti, přičemž na jednu se bude nahlížet jako na diskriminační, ale na druhou už ne,“ kritizuje.

Nejvyšší správní soud například udělil pokutu hoteliérovi, který odmítl ubytovat občany Ruské federace, pokud nepodepsali prohlášení, že nesouhlasí s anexí Krymu. Ústavní soud ale pokutu zrušil.

Pravidla jsou jasná

Podle vedoucího odboru rovného zacházení úřadu ombudsmanky Petra Poláka jsou ale pravidla dostatečně jasná. Podnikatelé mají mít možnost rozhodovat o tom, komu a jak poskytnou své služby, ale nesmí zasahovat do práv spotřebitelů nebo je diskriminovat.

Polák připouští, že podnikatelé mohou zamezit vstupu osobám mladším 18 let, musí k tomu ovšem mít legitimní důvod – například kvůli ohrožení jejich mravního vývoje.

„Soudy připouštějí i to, že se podnikatelé mohou zaměřit na specifickou klientelu a vytvářet provozovny s klidným prostředím pro účely relaxace,“ doplňuje s tím, že provozovatel musí doložit, že se na takovou klientelu skutečně soustředí, a ne to pouze deklarovat.

Pokud podnikatel správnímu orgánu doloží, že se specializuje na určitou skupinu zákazníků a nebude to jen prázdná deklarace – bude tomu odpovídat režim – tak by neměl být pokutován.
Petr Polák

„Nevím, jaký jiný důkaz by měl přinést provozovatel wellness hotelu, který na svých webových stránkách deklaruje, že slouží pouze dospělým,“ reaguje Stárek.

Spustit audio

Související