Poslouchejte vodu, odpočinete si. Dělali jsme to přece už v prenatálním stadiu, nabádá lovec zvuků

Hostem Hovorů je hudebník a lovec zvuků Tomáš Šenkyřík
Hudebník a místostarosta jihomoravských Židlochovic Tomáš Šenkyřík je lovcem zvuků, hlavně vody. „Voda mne vždy fascinovala zvukem a bohatou texturou, kterou vytváří a lidi nutí k naslouchání. Zvukové textury a podoba zvuku je na první pohled stejná, ale pokud se člověk ponoří do naslouchání, zjistí, jak je to ohromně zajímavý a bohatý svět,“ vysvětluje v pořadu Hovory.
„Během terénního nahrávání, kterému se věnuju už dlouho, mě to k vodě lákalo, a tak jsem si zcela přirozeně řekl, že bych to chtěl zdokumentovat na albu,“ dodává.
Proč by ale člověk měl poslouchat, jak teče voda? „Protože to má i léčivý dopad a člověk si může díky naslouchání vodě odpočinout,“ odpovídá lovec zvuků Šenkyřík.
„Uvědomil jsem si, že moje studio je venku, ne vevnitř. A že se tam dá ohromně kreativně pracovat nejen s rekordérem, ale i s přirozeně znějící materií, která je venku. Je krásné, když člověk naslouchá potoku a začne přeskládávat jeho kamínky, tak v podstatě potok ladí,“ popisuje s tím, že se nijak nebrání označení venkovní dokumentarista.
„Voda se dá zachytit různými způsoby a podle tohoto také jinak zní. Rád bych zdůraznil i kompoziční prvek – vy už tím, jakou představu si vytvoříte, tak docilujete nějakých zvukových struktur, kterým můžete naslouchat.“
Voda zní jinak v různých hloubkách
Když Tomáš Šenkyřík spolu se synem nahrávali Svratku, která protéká Židlochovicemi, bylo to v lednu a venku mráz minus 10 ° Celsia.
„Nahrávali jsme v různých hloubkách – od tří metrů až téměř na dno, protože tam tehdy bylo hodně vody, a také nějakých pět centimetrů od hladiny,“ popisuje. „Použili jsme k tomu speciální mikrofony, kterým se říká hydrofony, snímají vibrace. Bylo strašně zajímavé naslouchat, jak voda zní jinak v různých úrovních hloubky. Přijde mně to fascinující.“
„K tomuto naslouchání všichni lidé přirozeně tíhnou, protože už v prenatálním stadiu jsme žili v plodové vodě, naslouchali zvukům a vodu také cítili. Myslím, že toto je až archetypální připoutáni k těmto strukturám,“ uvažuje.
Židlochovice, kde žije zhruba 4 tisíce obyvatel, leží jen 18 kilometrů jižně od Brna. Nepovažují lidé, když se všichni znají, svého místostarostu za trochu podivína? „Myslím, že možná i trochu ano, ale když vyrážím na výpravu, tak to nejde moc poznat,“ odpovídá s úsměvem Šenkyřík. Dnešní technika už není tak okatá, takže není ověšen mikrofony.
„Ale když jsme měli přednášky nebo i besedy pro děti, tak to spojení a povídání o zvuku, případně propojení s fotografiemi z místa, to všechno dokáže působit emocionálně. Zvlášť, pokud se to přirozeně propojí s tím, co teď prožíváme na jižní Moravě, tedy s výraznými poklesy spodních vod. Je pak zajímavé pozorovat, s čím lidé i děti odcházejí – najednou o tom svém prostředí začínají přemýšlet. Takže si myslím, že ta podivínskost se tady dokáže smazat,“ myslí si.
Celý rozhovor pořadu Hovory najdete v audiozáznamu, ptal se Petr Vizina.
Související
-
Vizualizace ukazují, která místa mohou skončit kvůli globálnímu oteplování pod vodou
Nové vizualizace ukazují, co hrozí desítkám známých míst a památek, pokud se nepodaří zastavit globální oteplování.
-
Farářka Silná: Nejlepší by byl nízkoenergetický kostel, ale mám problém prosadit i kohoutkovou vodu
„Vím, že pro některé farnosti může být opravdu díra do rozpočtu, když se rozhodnou nakoupit třeba úsporné žárovky pro celý kostel a přidružené prostory,“ připouští farářka.
-
Otužilec: Ve studené vodě si vyčistíme hlavu, získáme úplně nový vztah k přírodě
Kdo se v koronavirové pandemii nezačal otužovat, ten jakoby nebyl, řekl s úsměvem v Dobrém dopoledni jihlavský otužilec Miroslav Harant.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.