Pokutu v zahraničí je lepší zaplatit. Státy EU si budou vyměňovat informace o přestupcích

12. únor 2015

Skoro každému stoupne sebevědomí, když si sedne do auta. Ještě víc se tento pocit může umocnit, když si dotyčný myslí, že ho nikdo nezkontroluje nebo nechytí. Takový pocit mívají řidiči, když se vydají za hranice své domoviny, mimo dosah místní policie.

Od předloňského podzimu by měli evropští řidiči tento falešný dojem beztrestnosti ztrácet. Platí totiž unijní směrnice o přeshraničním předávání informací o dopravních přestupcích. Tento týden poslanci ve Štrasburku schválili novelu směrnice o přestupcích.

Drobná, ale významná novela směrnice o výměně informací o přestupcích rozšíří její platnost i na Velkou Británii, Irsko a Dánsko. Dosud měly výjimku z policejní spolupráce. Jenže směrnice se podle Soudního dvora EU týká dopravy, proto ji musejí uplatňovat i tyto země.

Nejvíce zkušeností s řidiči ze zahraničí mají policisté v příhraničí. Například v Královéhradeckém kraji je jedna z nejvytíženějších silnic v Česku. Po hlavním tahu z Hradce Králové na Náchod a hraniční přechod s Polskem jezdí denně stovky cizinců především z východní Evropy. Často neuniknou pozornosti dopravních hlídek.

Ladislav Kočí pracuje u dopravní policie přes 8 let. Téměř každý den vyráží na silnice po celém Královéhradeckém kraji. Policisté jsou s řidiči cizinci v kontaktu velmi často. Několikrát za den tak musí překonávat jazykovou bariéru.

„Největší problém je v komunikaci, protože cizinci, když je problém, přestupek, z jejich strany je nechuť rozumět. Většinou se domlouváme lámanou polštinou, anglicky, německy, i rukama nohama, musíme si poradit.“

Břeclavští strážníci začali využívat při vybírání pokut platební terminály

Platba pokuty složenkou

Podle Ladislava Kočího umí být zahraniční řidiči velmi arogantní. „Čím blíž jsme k hranicím, tím horší to chování je.“ Podle šéfa dopravní policie v Královéhradeckém kraji Petra Duška páchají řidiči ze zahraniční přestupky často. „Díky vysoce frekventované silnici 33 mezi Hradcem Králové a Náchodem je každý čtvrtý řidič ze zahraničí. Na dálnici D11 mezi Hradcem Králové a Prahou je to takřka každý třetí řidič.“

Nehody příliš nezpůsobují, hlavně se jedná o překročení povolené rychlosti, porušení zákazu předjíždění a nerespektování dopravních značek. V Královéhradeckém kraji přestupky páchají především Poláci, Litevci, Lotyši a Němci.

Pokud souhlasí a pokutu chtějí zaplatit na místě, vždy to musí být v českých korunách nebo kreditní kartou, vysvětluje Petr Dušek. „V poslední době zahraniční řidiči více využívají platby pokut platebním terminálem, ale jinak víc než polovina řidičů využívá složenku.“

A to bývá problém. Když zahraniční řidič nezaplatí na místě, předává policie celou věc Celní správě. Právě ta má vymáhání pokut na starosti. „U cizinců je úspěšnost vymahatelnosti tak 25 procent. Když se nepodaří vymoct pokutu na místě, následuje dopisování s dlužníkem v cizině. Pokud nereaguje, je nekontaktní, pohledávka se většinou musí odepsat.“

Maďarská policie po vás může chtít pokutu až do výše 100 tisíc forintů, v přepočtu 10 tisíc Kč (ilustrační foto)

Říká Martina Kolinská z Celního úřadu pro Královéhradecký kraj. Pohledávka se odepisuje po 6 letech. „U částek nad 1500 eur je možné pohledávku přihlásit do mezinárodního vymáhání. Ale u blokových pokut jsou většinou částky daleko nižší.“ Pohledávku řidičům ze zahraničí celníci nejčastěji nedoručí z toho důvodu, že na kontaktní adrese uvedené v dokladech člověk vůbec není k zastižení.

V Česku pilotní provoz

Bičem na neukázněné řidiče, kteří porušují pravidla silničního provozu v zahraničí, je už od předloňského podzimu evropská směrnice o přeshraničním předávání informací o dopravních přestupcích. Ne všechny členské země ji ale stačily převést do svých vnitrostátních pravidel. Česko je mezi nimi.

Ředitel Odboru silničních vozidel Ministerstva dopravy Josef Pokorný upřesňuje, že Česko je ve fázi pilotního provozu. „Neprobíhají příme elektronické dotazy na jednu i druhou stranu. Ale jsme v závěrečné fázi, kdy by měl být projekt dotažen do konce. Loni se podařilo dotáhnout legislativu. Letos se napojí Centrální registr řidičů i Centrální registr vozidel.“

Celní správa

Informace o neukázněných řidičích může ministerstvo do zahraničí předat už dnes. „Teprve postupně bude narůstat četnost dotazů, podle toho, jak budou státy připojeny. Zatím nejsme jedinou zemí, která nemá kompletní připojení hotové. V letošním roce dojde k doplnění těch států, které připojení ještě nemají.“

Výzvy, které řidič dostane od státu, kde přestupek spáchal, se ignorovat nevyplatí. „Nereagovat na výzvy znamená nesplnit povinnost. Členský stát má informace zaznamenané. Při opakované cestě do této země budou vůči řidiči uplatňovány další sankce, které vyplývají z nesplnění povinnosti.“

autoři: pan , ova , sch
Spustit audio