Petr Šabata: Otevřít školy, nebo obchody? Úplně nesmyslná otázka

Poslechněte si celý komentář Petra Šabaty
Pořád není jisté, jestli se aspoň maturanti vrátí za týden do škol. Nebo zda jim cestu zahradí špatná a stále se zhoršující epidemická situace, případně velmi podezřelý nákup potřebných testů.
Naopak je naprosto jisté, že pár dnů starý spor, zda otevřít školy, nebo obchody, byl zbytečný a nesmyslný. Žádná Sofiina volba, jen hloupá situace, do níž se vláda vmanévrovala – tentokrát za přispění rozvolňovacích chutí hejtmanů a opozice.
Čtěte také
Země jako Česko, která se musí spoléhat hlavně na schopnosti a um svých lidí, by měla mít jasno v tom, že udrží děti ve třídách co nejdéle, a když už si vynutí koronavirus zavřít i školy, že otevírat se budou jako úplně první. Jako třeba v Německu, Rakousku, Belgii i jinde. Vláda i opozice by měly mít důležitosti vzdělání nejen plná ústa, ale držet se koronavirové zásady, že teprve když chodí děti do školy, začíná se debatovat o skiareálech, obchodech, restauracích, kadeřnictvích, prodejnách zbraní…
Ztráty, které nejsou vidět
Už po loňské jarní vlně nákazy ekonom z think tanku IDEA Daniel Münich nahrubo propočítal, že tři měsíce zavřených škol způsobily škodu až 500 miliard korun. Vyšel přitom z předpokladu, že rok školní docházky zvyšuje budoucí hrubé výdělky průměrného školáka o 7,5 procenta. Na den to znamená dvě ztracené miliardy. Po letních prázdninách se školy v září otevřely, pak zavřely, částečně otevřely a úplně zavřely. Ztráty rostou v desítkách, stovkách miliard.
Čtěte také
Datoví novináři Českého rozhlasu navíc zjistili, že vzdělání má podstatný vliv na věk, kterého se člověk dožije. Rozdíl mezi muži se základním a vysokoškolským vzděláním je v Česku jedenáct let, jeden z nejvyšších v Evropě. U žen naštěstí tak dramatický rozdíl není.
Vzdělání má na délku života větší vliv než příjem. Zavřené školy, při vší úctě k distančnímu vzdělávání, tedy připravují děti také o roky života.
A to necháváme stranou ty žáky, zpravidla ze znevýhodněného prostředí, pro něž znamenal příchod epidemie úplnou ztrátu spojení se školou. Jsou jich desetitisíce a jejich případný návrat bude nesmírně obtížný.
Podle aktuálního průzkumu agentury STEM/MARK pro Českou televizi je devět z deseti lidí pro návrat dětí do škol. Voliči jsou rozumnější než politici.
Zatím úplné otevření škol epidemická situace neumožňuje, očkování učitelů ještě nezačalo, kolem testování žáků je víc podezření než – obrazně řečeno – rakouského pořádku.
Ale ztráty na vzdělání každým dnem narůstají. Jsou méně viditelné než propady v obchodu a službách, než krachující firmy a lidé bez práce. Ale jsou to rovněž ztráty reálné, byť jejich oběti nekřičí a většinou ještě nechodí k volbám.
Ale jsou to přece naše děti.
Autor je šéfredaktor Českého rozhlasu Plus
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.