Petr Kološ: První autosalon po pandemii covidu-19 předvedl revoluční auto. Je součástí telefonu

23. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Autosalon v Šanghaji, kde se představilo auto Aspark Owl

Po dlouhé odmlce – způsobené pandemií – se konal „pořádný“ autosalon, a to příznačně v čínské Šanghaji. Už podle prvních fotek je to výstava jako „za starých dobrých časů“: na místě je jak spousta lidí, tak aut. A skoro žádné bláznivé letecké taxíky. Návštěvníci sice nosí roušky, ale rozhodně nemusí udržovat rozestupy nebo jiná omezení, na která jsme si v loňském roce museli zvyknout v Evropě.

Starý kontinent, historicky závislý na produkci aut, pořádal každoročně hned několik autosalonů – a to v Ženevě, Frankfurtu nebo Paříži. Loňský i letošní ročník světoznámého autosalonu ve švýcarské Ženevě ale byly zrušeny, podobné akce se kvůli pandemii nekonaly nikde po celém světě.

Čtěte také

Je dost pravděpodobné, že centrem automobilového průmyslu a tedy i výstavnictví se definitivně stala Čína. A nejde jen o to, že jde o největší automobilový trh.

Už před covidem totiž autosalony bojovaly o své místo na slunci. Zatímco zhruba do přelomu milénia byly autosalony prakticky jediným místem, kde se dala oznámit premiéra nového modelu, s nástupem internetu se novinky stále častěji ukazovaly v předstihu třeba na firemních webech nebo youtubových kanálech.

A protože pořadatelé autosalonů neměli příliš cit pro cenotvorbu v nové internetové době, začaly mít automobilky „finanční averzi“ k autosalonům už před pandemií, která konec tradiční autosalonů akcelerovala.

Trendy bude určovat Východ

Teď se k tomu přidalo ještě to, že s přechodem na elektrický pohon ztratili tradiční výrobci svůj technologický náskok – dnes jsou přinejlepším na stejné úrovni jako čínští výrobci. A to, co se děje v oblasti výrobců aut, kopírují také dodavatelské firmy.

Čtěte také

V některých oblastech se sice můžeme holedbat, že v Evropě mají firmy svůj vývoj, ale v oblasti automotive se vozidla stávají stále víc jakýmisi pojízdnými elektrospotřebiči, kde trendy bude určovat Východ. Ať už to jsou zdánlivé banality, jako je třeba bezklíčový přístup na základě identifikace obličeje, nebo i významné novinky jako vlastními silami vyvinutá samořiditelná auta, fungující na svým způsobem open-source softwaru nebo koncept výměnných akumulátorů.

Zajímavé je, že v Číně už prakticky skončily spalovací motory. Pokud tam automobilové novinky spalovací motory ještě mají, jsou spřaženy s eletrickými a jde o takzvané hybridy.

Ale všechny významné novinky, které měly v Šanghaji premiéru, byly na pohon čistě elektrický – a většina z nich se bude prodávat také v Evropě. Zmiňme až sedmimístné rodinné SUV od Mercedes-Benz, novou vlajkovou loď z Mnichova BMW, nebo předobraz velkého elektrického sedanu značky Audi.

Čtěte také

Vladimír Rybecký z magazínu Autoweek.cz označil za revoluční úplně jiné auto. Jeho značku asi zná málokdo, ale stojí na stánku výrobce telefonů Huawei:

„Ve spolupráci s automobilkou BAIC, což je pekingská a státní automobilka, vystavují model Arcfox Alpha S, které používají jejich vlastní operační systém, vlastní řídicí jednotky s procesory, využívají technologii 5G a operační systém je propojený už rovnou s chytrými telefony. Ta technologie je naprosto průlomová.“

Autor je vědecký redaktor Českého rozhlasu 

autor: Petr Kološ
Spustit audio

Související