Jsou velké fabriky přežitek? Přichází doba automobilových mikrotováren, které můžou stát kdekoliv

31. březen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Finální montáž světlometu v Hyundai Mobis

Podle nového konceptu by se auta přestala vyrábět jednom místě – například v Mladé Boleslavi nebo v Nošovicích. Vysoce robotizované linky by byly třeba v každém krajském městě. Na trh se chystá první výrobce, který automobilové mikrotovárny slibuje už v příštích letech. Do roku 2026 jich má být 1000.

„Zbavme se limitů minulosti a budujme radikálně lepší budoucnost,“ vyzývá Denis Sverdlov, zakladatel a šéf společnosti Arrival.

Čtěte také

Plánuje vyrábět dostupné elektrické autobusy a dodávky. Jeho vizi uvěřilo tolik investorů, že se jím vedená firma stala nejhodnotnějším britským start upem roku 2020.

To, na čem si řada společností v předchozích letech vylámala zuby, tedy vyrobit dodávkové vozidlo, které bude pořizovací cenou i vlastnostmi srovnatelné s naftovým modelem, chce tento projekt zvládnout mimo jiné díky tomu, že škrtne náklady potřebné na stavbu a provoz velké továrny. Budoucnost je prý v lokální výrobě.

Flexibilní robotická stanoviště

„Principem mikrotovárny je několik na první pohled stejných výrobních buněk,“ popisuje Pavel Burget, který v Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky pracuje na projektech spojených s průmyslem 4.0.

Čtěte také

„Souvisí s tím i samotný návrh výrobku právě s ohledem na to, aby se dal vyrábět na značně flexibilních robotických stanovištích,“ dodává Burget.

Na rozdíl od současných průmyslových podniků, které se – když zůstaneme v automotive – zpravidla soustředí na objem výroby, u mikrotováren je důraz kladen na přizpůsobitelnost. Nevýhodu spojenou s nižším objemem výroby je možné překonat tím, že mikrotováren bude víc, popisuje Burget: „Sama mikrotovárna totiž nezabere místo, proto je možné ji umístit tam, kam by se tradiční velká továrna nevešla.“

Mikrotovárny by tedy měly mít potenciál změnit současný trend, kdy se za prací dojíždí do průmyslových zón kamsi za město. Například vozidla Arrival se mají vyrábět přímo tam, kde lidé žijí, což podle Denise Sverdlova podpoří místní komunity. Mikrotovárny jsou podle něj klíčem k dostupné elektromobilitě a celkově lepší budoucnosti s čistějším vzduchem ve městech.

Pozor na stejnou kvalitu

Jan Macek ze strojní fakulty pražského ČVUT upozorňuje, že mikrotovárny se budou muset vypořádat s několika mimořádnými výzvami. Jde třeba o logistiku: „Bude třeba dopravovat subdodávky, kterých je veliké množství a které navíc musí být dodány ve výrobní strategii just-in-time.“

Čtěte také

Ta v souvislostech mikrotováren získává podstatně vyšší stupeň složitosti. V celém konceptu robotizovaných výrobních linek to ale nebude komplikace ani jediná, ani nejvyšší.

Podle profesora Macka jsme teď všichni „zpovykaní“ obrovským komfortem, ke kterému vede elektronizace informační stránky. „Ale tady koneckonců musí být nějaké rozhraní – interface –, které potom provede tu samotnou materializaci. A jakmile se začne pracovat s materiálem, vzniká bohužel spousta problémů, to ví každý, kdo se pokoušel něco si vyrobit,“ dodává vědec.

Problémy, které mohou souviset třeba s opotřebením nástrojů nebo kvalitativně odlišnými materiálovými vstupy, budou muset řešit vysoce specializovaní pracovníci – bez nich bude výroba stát.

Z vědeckého hlediska jsou tedy mikrotovárny a všechny související procesy nesmírně zajímavým projektem. Ve svém výzkum se mu věnuje i Testbed Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky.

Poslechněte si reportáž Petra Kološe.

autor: Petr Kološ
Spustit audio

Související