Auto na plyn, nebo elektřinu? Zemní plyn dobývá nákladní a autobusovou dopravu, z osobních aut ale spíš mizí

20. únor 2021
Natura

V Česku roste zájem o osobní auta na elektřinu. Majitele neodrazuje podstatně vyšší pořizovací cena než třeba u aut na stlačený plyn, ani nejistota ohledně životnosti baterií. „Je to do značné míry dáno i tlakem z Evropské unie, protože EU neuznává zemní plyn jako přínos pro životní prostředí,“ vysvětluje novinář a redaktor serveru Autoweek.cz Vladimír Rybecký. Naopak zájem o plyn roste mezi autobusovými a nákladními dopravci.

Přitom o elektromobilech, zatím napájených zejména elektřinou z fosilních zdrojů, se nedá říct, že by měly dobrou ekologickou stopu. A to hlavně v porovnání s vozy na stlačený zemní plyn, tedy CNG.

Čtěte také

Tato auta totiž mohou mít dokonce negativní uhlíkovou stopu, pokud řidiči využijí biometan čili plyn vyprodukovaný ze skládek nebo čistíren odpadních vod.

Technologie biometanu je ale spíše v plenkách a do průmyslového využití teprve dorůstá. Pomineme-li biometan, představuje zemní plyn stále fosilní palivo dobývané ze země. Při jeho spalování sice nevzniká takové množství jedovatých látek a emisí oxidu uhličitého, ale těžba je stále vázána na fosilní průmysl.

Budoucnost plynu je v nákladní dopravě

V loňském roce jezdilo po českých silnicích skoro 28 tisíc aut na zemní plyn a zatímco v osobní dopravě postupně prohrávají souboj s elektromobily či hybridními vozy, roste o ně zájem hlavně mezi autobusovými a nákladními dopravci.

Čtěte také

Boom zažívá především zkapalněná varianta plynu LNG. Zájem o tento druh pohonu mají hlavně města, která nakupují autobusy na plyn pro potřeby hromadné dopravy. Tyto vozy mají nižší náklady na ujetý kilometr a spalování LNG je mnohem šetrnější k ovzduší než využívání nafty.

„Ta auta mají úplně minimální škodlivé emise, takže jsou výhodná pro použití ve městech a mohou ve velmi krátké době přinést výrazné zlepšení životního prostředí. Speciálně co se týče komunálních vozidel, je přínos naprosto jednoznačný,“ potvrzuje Rybecký.

Rychlé zavádění autobusů na plyn podporuje také fakt, že jde o prozkoumanou a ověřenou technologii, která je na trhu už řadu let. Zdá se tak, že budoucí evropská mobilita bude představovat jakýsi mix elektromobilů, vodíkových aut a vozů na plyn podle toho, kde bude provoz konkrétních technologií výhodnější.

Poslechněte si celou Naturu Ondřeje Nováka.

Spustit audio

Související