Petr Holub: Proč jsou na D1 kolony

30. srpen 2013

Dálnici D1 čeká po trpkých zkušenostech z posledních dvou víkendů další zkouška. Silnice se má podle ministerstva dopravy o víkendu opravovat na dvacetikilometrovém úseku od Lokte poblíž přehrady Želivka až k Humpolci.

Ministr Zdeněk Žák ovšem slíbil, že se nebude opakovat šestadvacetikilometrová kolona, která zbrzdila dopravu minulou neděli. Tentokrát nebude dálnice ve směru na Prahu zúžena na jeden pruh.

Přejme šoférům, ať tato předpověď vyjde, dodejme však, že ani případná bezproblémová neděle to podstatné neřeší. Na dálnici D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou jsou vážné problémy, aniž se s rekonstrukcí vozovky vůbec začalo. Zatím probíhají jen přípravné práce, pak ovšem nastane další fáze, kdy se bude likvidovat cementobetonový kryt vozovky a možná i části další cementové vrstvy. Dálnice se pak definitivně změní na staveniště, přes které budou těžké nákladní vozy odvážet vybagrovaný beton a posléze na jeho místo sypat další. Těžko předpovědět, jak bude provoz vypadat, protože s tím nejsou zkušenosti. Podle plánů potrvá zmíněná přestavba dálničního tělesa sedm let.

Není pochyb, že se pak stále častěji začne připomínat otázka, jestli to všechno bylo opravdu nutné. Nutné to nebylo, říká už dnes majitel dopravní společnosti Student Agency Radim Jančura. Podle něj by stačilo uskutečnit namísto kompletní výměny betonové vozovky prostou opravu, při které by se beton ze stávající vozovky pouze vhodným způsobem upravil a pokryl asfaltovou vrstvou. Stejně Ředitelství silnic a dálnic postupovalo při opravě dálnice D1 z Průhonic do Mirošovic před patnácti lety. Oprava by se prý dala stihnout za rok bez velkých dopravních omezení a vyžádala by třetinové náklady.

Teoreticky může mít podnikatel Jančura pravdu, rozhodně dosud nikdo jeho tvrzení nevyvrátil. Pak ovšem vzniká opravdu vážná otázka: Proč nikdo neprozkoumal variantu, podle níž se provede prostá oprava dálnice bez kompletní výměny vozovky, ještě předtím, než se začalo stavět?
Dnes se samozřejmě všichni státní úředníci tváří, že se modernizace už rozjela, že se musí spěchat, abychom využili evropské peníze, a že se už první etapě stavby zjistilo, v jak špatném stavu stará dálnice D1 byla. To jsou však jen tvrzení.

Teoreticky tedy můžeme být svědky situace, kdy se nejdůležitější dopraví tepna ochromí jen z toho důvodu, že někdo potřeboval utratit víc peněz ze státního a evropského rozpočtu. Všechny tyto pochybnosti by byly rozptýleny, kdyby se zjistilo, na základě jakých podkladů a také kdo rozhodl, že se má modernizovat opravdu důkladně.

K dispozici je pouze donedávna utajovaná studie společnosti Nievelt, z níž nutnost kompletní výměny vozovky nevyplývá. Jistě je také to, že se o kompletní výměně rozhodlo někdy v letech 2007-2008, podobnější informace se teprve hledají. Až budou řidiči stát v kolonách, a doufejme, že k tomu nedojde o nadcházejícím víkendu, budou mít o čem přemýšlet. Na druhé straně je rovněž teoreticky možné, že ministerstvo dopravy zmíněné pochybnosti rozptýlí.

autor: Petr Holub
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.