Petr Holub: Jak se český stát snaží pomoci svému premiérovi

Premiér Andrej Babiš reaguje na schůzi sněmovny na informace o výsledku auditu Evropské komise ohledně jeho možného střetu zájmů dotací pro Agrofert.
Premiér Andrej Babiš reaguje na schůzi sněmovny na informace o výsledku auditu Evropské komise ohledně jeho možného střetu zájmů dotací pro Agrofert.

Česko má premiéra, který čerpá dotace, a to by neměl, protože je v Česku nejvyšší instancí, která na dotace dohlíží.

Takové tvrzení ničím nepřekvapí a také nepřekvapí, že se s ním musí vypořádat Evropská unie, protože značnou část dotací poskytuje.

Petr Honzejk: Hrozba vracení eurodotací je zatím největší Babišův průšvih. Ale politicky ho nezabije

Petr Honzejk

Do ČR dorazil verdikt Evropské komise, podle kterého by Česko mělo vrátit dotace vyplacené od roku 2017 Agrofertu. I když Babiš vložil firmu do svěřenských fondů, podle komise ji dál ovládá. Premiér členské země EU je podezřelý, že se obohacuje z evropských peněz. Větší antireklamu na ČR vymyslet nelze. K porážce Babiše ale nepostačují jeho průšvihy. K tomu, aby s ním voliči ztratili trpělivost, by musela opozice přesvědčit, že představuje silnou alternativu k jeho politice.

Po dlouhém otálení je tedy na světě stanovisko Evropské komise, které dalo podezření o střetu zájmů za pravdu. Premiér Andrej Babiš ovládá Agrofert. Návrh auditu ještě musí projít schvalovacím procesem, který není v principu složitý, ale může trvat dlouhé měsíce.

„Já bych počkala na konečný závěr. Sama vím, že jeden soud řekne toto a druhý řekne opak,“ řekla ministryně spravedlnosti Marie Benešová a její výrok se dá použít jako stanovisko české vlády. Závěrům komise nevěří a bude dělat vše, aby v návrhu auditní zprávy našla chybu a výrok ještě na poslední chvíli zvrátila.

Z pohledu tuzemských občanů nebude byrokratický proces příliš zajímavý, také je zřejmé, že někteří lidé Evropské komisi důvěřují a jiní jsou rozhodně proti. Obsah auditu a okolnosti s ním spojené jsou přesto pozoruhodné i pro běžné lidi.

Rovnost před zákonem neplatí?

David Klimeš: Jediné rozumné řešení pro Babiše – premiérka Alena Schillerová

David Klimeš

Do médií unikl naprosto devastující návrh auditu Evropské komise o střetech zájmů premiéra Andreje Babiše. Nejrozumnější možnost pro něj je vyhlásit, že je to celé kampaň, Brusel ovládají hlupáci, ale on nechce poškozovat republiku a hnutí a předává premiérský post vicepremiérce a ministryni Aleně Schillerové. To by neznamenalo jeho konec. Sněmovní volby jsou za dva roky, jeho cílem by bylo vyhrát. Střet zájmů by mu nikdo nemohl vyčíst, ministry ANO by přitom pevně ovládal.

Podstatné jsou dva rozměry případu, které musí zarazit každého, kdo se někdy účastnil správního řízení. Ve zprávě Evropské komise se může každý dočíst o jedné chybě tuzemských úřadů. Když příslušná ministerstva rozhodovalo o dotacích pro Agrofert, tak prý žádost nezkoumala a bez jakéhokoli prověřování akceptovala data, se kterými holding přišel. Na základě těchto dat pak o dotaci rozhodla.

Pokud tedy správní úřad postupuje tímto způsobem, pak chce nekriticky pomáhat žadateli a z principu se stává jeho prodlouženou rukou. Není to nic unikátního. Osedlat si úřady umí i menší podnikatel, pokud má v příslušné městské radě známé. Děje se to běžně, proč tedy něco takového vyčítat firmě spojované s premiérem. Nejspíš z toho důvodu, že veřejnost klade na předsedu vlády vyšší nároky než na radního okresního města.

I kdyby všechna města v republice pomáhala podnikatelům, kteří se na radnici s někým znají, premiér by měl takovou praxi odmítnout. Nutno dodat, že od Andreje Babiše jsme se odsouzení takové praxe nedočkali ani ve formě nezávazné deklarace.

Premiér Babiš podle předběžné zprávy auditorů dál ovládá Agrofert. Bude muset Česko vracet dotace?

Je Andrej Babiš ve střetu zájmů?

Stovky milionů korun z dotací pro firmu Agrofert by mohlo vracet Česko do rozpočtu Evropské unie. Vyplývá to z předběžných závěrů auditu Evropské komise, kterou zveřejnily Deník N, Seznam nebo Info.cz. 

Další zvláštností tuzemských správních řízení je specifické využití služeb právníků. Pokud se třeba nějaká žádost o dotace nebo o povolení stavby dostane do příliš nápadného rozporu s předpisy a ostatní účastníci na to upozorňují, pak je na čase, aby podnikatel nebo spřízněný úřad najali nezávislého advokáta. Ten vypracuje expertizu, podle níž má podnikatel nárok na dotaci nebo na stavbu v podobě, jakou si žádá. Expertiza se stane podkladem, objektivním faktem, který přebije všechny předpisy.

Obyčejný úředník stanovisku lépe vzdělaného experta ustoupí a obvykle je spokojen s tím, že získal alibi pro rozhodnutí, které musí tak jako tak udělat. Nutno říci, že přitom zůstává riziko trestního stíhání, to je však marginální nebezpečí. Také premiér se často odvolává, že jeho právníci to vidí jinak než experti Evropské komise. Ve střetu zájmu není, dotace zneužít nemohl.

Petr Holub, týdeník Echo

Z pohledu běžného občana, ať už volí libovolnou stranu, je na zmíněných postupech něco nesympatického. Není těžké pochopit, že při nich neplatí rovnost před zákonem, a také se nedá popřít, že je využívá premiér, kterého přece voliči vybrali kvůli něčemu jinému.

Autor je komentátor serveru Echo24