Jefim Fištejn: Není průzkum jako průzkum
Skoro pokaždé, když analyzujeme výsledky dalších důležitých voleb, žasneme nad tím, jak podstatně se opět mýlily průzkumy veřejného mínění. Agentury, které se zabývají vyhodnocováním společenských nálad, se množí jako houby po dešti – a jejich předpovědi se zpravidla významně liší.
Čtěte také
Průzkumy veřejného mínění si dnes objednává kdekdo: televizní kanály, univerzity, politické strany. Většina profesionálních agentur se dušuje, že používá standardizované postupy, vědecky ověřitelné a spolehlivé.
V čem tedy tkví rozdíl, který způsobuje tak nesourodé, nezřídka přímo protichůdné předpovědi?
Je to manipulace? Nebo ne?
Neodbytně se vnucuje podezření, že agentury buď upravují čísla – v duchu jimi sdílené politické ideologie a na úkor deklarované nepředpojatosti, anebo s nimi manipulují tak, aby to odpovídalo přáním objednavatele. Čistě lidsky je to pochopitelné, o nějaké objektivitě přitom sotva můžeme mluvit.
Čtěte také
A jak to, že my, poctiví konzumenti informace, jsme ochotni znovu a znovu zapomínat a odpouštět agenturám to opakované selhání a dokonce nějaké analytické uvažování opět bazírovat na úplně stejných průzkumech, údajně seriózních asi tak, jako všechny předchozí?
Tento problém reálně trápí nejen nás, ale prakticky všechny společnosti na světě, asi nejvíc společnost americkou, kde je zarážející nesoulad mezi průzkumy a výslednou realitou patrný na první pohled.
Nejdrastičtější příklad z posledních prezidentských voleb byl zjevný už pár dní před jejich konáním: Agentura The Selzer and Company na zakázku tiskoviny Des Moines Register ze státu Iowa, přišla se senzačním tvrzením, že Kamala Harrisová vede v poměru 47:44.
Celé čtyři dny experti koumali nad tím, co asi tak přivodilo tento nečekaný zvrat voličských nálad, než přišly skutečné výsledky. Podle nichž Donald Trump ovládl stát Iowa v poměru 56:42.
Asociace nezávislých agentur
Aby se to neopakovalo, několik organizací oznámilo založení Národní asociace nezávislých agentur. Jejími členy se pro začátek staly čtyři společnosti: Big Data Poll, InsiderAdventage, Trafalgar Group a Rasmussen Reports.
Čtěte také
Všimněte si, že i když všechny patří mezi desítku nejlepších v Americe, nejsou nejfrekventovanějšími zdroji, které česká média ochotně citují při popisu nálad amerického obyvatelstva.
Předseda nového sdružení Richard Baris vysvětlil smysl nového orgánu takto: „Nehodláme zavádět povinné standardy provádění průzkumů – jediným doporučením je pro nás prokazatelnost správných předpovědí“.
Právě proto se do Asociace nemůže přihlásit kdekdo jen proto, že se mu chce: Členem se může stát jen agentura, která k tomu byla vyzvána na základě už dosažených reálných výsledků. To znamená maximálně přesných a nepředpojatých prognóz.
Nezbývá než doufat, že v budoucnu ubude cinknutých průzkumů, ušitých na tělo partajím.
Autor je publicista
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.
