Otevřou se školy v polovině května? Učitelé z toho mají obavy, říká analytik EDUin

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Podnikatelé ze školních lavic (ilustrační snímek)

Už skoro měsíc musí být děti, rodiče a učitelé v kontaktu jenom přes telefon nebo internet. Školy se kvůli koronaviru zavřely 11. března, a to až do odvolání. Ministerstvo školství zatím počítá s otevřením škol v polovině května, musí mít ale dezinfekci a roušky.

Někteří učitelé k tomu jsou skeptičtí. Podle předsedkyně sdružení Učitelská platforma Petry Mazancové by roušky narušovaly normální výuku i přestávky – žáci by se například nemohli bezpečně nasvačit nebo napít.

„Roušky určitě vadit mohou. Bude záležet na dohodě s ministerstvem zdravotnictví, možné to samozřejmě je. Ale určitě není možné zajistit několikametrové rozestupy,“ reaguje Jaroslav Faltýn, ředitel Odboru předškolního, základního, základního uměleckého a speciálního vzdělávání ministerstva školství.

Místopředseda Asociace ředitelů gymnázií Alfred Dytrt k tomu uvádí, že děti nebudou opatření plně dodržovat a rizikem jsou i případné přesuny v rámci přijímacích zkoušek: „Nastolený směr by se měl držet a pokud možno tomu viru nenahrávat,“ zdůrazňuje.

Z terénu je cítit obava, že by se pandemické vlny mohly vrátit. Učitelé také často patří ke starší generaci a cítí obavy.
Karel Gargulák, analytik společnosti EDUin

Nestandardní výuka

Prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý se v případě znovuotevření škol obává i nedostatku pedagogů – se svými obavami se mu totiž učitelé svěřují.

Černý souhlasí s kritikou humanitární organizace Člověk v tísni, že výuka na dálku zvětšuje rozdíly mezi školami i dětmi. Učitelé podle ní totiž organizují výuku různě a sílí vliv rodiny na vzdělání. Ministerstvo školství prý ani přesně neví, co se ve školách děje, a vydává jen obecná doporučení.

„Česká školní inspekce v minulých dnech telefonicky zmapovala situaci ve většině škol a já jsem ze svého rozhovoru s paní inspektorkou pochopil, že rozdíly mezi školami jsou veliké. A že ne všude to vypadá tak relativně dobře jako v mé škole,“ doplňuje ředitel ZŠ Klánovice.

Výhodou současné situace podle Černého bude to, že se učitelé naučí lépe pracovat s výukou na dálku. Dytrt ovšem poznamenává, že standardní výuku tím nelze nahradit a problém vidí v hodnocení žáků, protože nelze ověřit, že zadané úkoly zpracovávají bez cizí pomoci.

Spustit audio

Odebírat podcast

Související