Opravy Libeňského mostu budou dražší než stavba nového, tvrdí náměstek Dolínek

23. leden 2018

Dopravu v hlavním městě komplikuje řada uzavírek. Provoz je omezen v několika stanicích metra, na některých úsecích nejezdí tramvaje a minulý týden musel být kvůli havarijnímu stavu uzavřen Libeňský most. Opravy vyžadují i další pražské mosty včetně Barrandovského, do kterého zatéká a výztuhy ohrožuje koroze. Situací se bude v úterý mimořádně zabývat výbor pro dopravu pražského zastupitelstva.

Zvládá magistrát péči o klíčovou dopravní infrastrukturu? „Doháníme dědictví předchůdců, kteří na některá místa dvacet let nesáhli,“ tvrdí náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

K opravám mostů je třeba získat stavební povolení, provést průzkumné sondy a dohodnout se s památkáři. To vše podle Dolínka nelze stihnout během dvou let, a to ani při maximálním úsilí. Dosud se prý podařilo opravit asi čtyřicet mostů.


Rekonstrukce Libeňského mostu není dražší, vyjde asi na třetinu nákladů oproti stavbě nového mostu. Předpokládalo by to stavbu provizorního mostu po celé délce.Matěj Stropnický

Cesta ke zbourání mostu

Podle předsedy výboru pro dopravu Matěje Stropnického ze Strany zelených se ale Dolínek zaměřoval především na nové stavby, například dostavbu městského okruhu. Uzavření mostu považuje za spektakulární akci.

„Na začátku roku 2016 zastupitelstvo rozhodlo, že se Libeňský most nebude bourat, jak chtěla TOP 09 nebo právě náměstek Dolínek. Ten ale od té doby nepřipravil projekt rekonstrukce. Před Vánoci jsme to urgovali a stále se nic nestalo,“ upozorňuje. Čeká se prý na to, zda bude most prohlášen za památku.

Podle Stropnického ale Dolínek uzavřením mostu jen vyvolává paniku. „Říká, že most musíme celý zavřít a začít bourat, abychom postavili nový. Vnímám to jako taktiku, pan Dolínek od začátku nechtěl ten levnější projekt opravy mostu a chtěl tam postavit obrovskou drahou dálnici,“ soudí Stropnický.

Rekonstrukce = nový most


Zastánci rekonstrukce nechtěli poslouchat ani odborníky. Když slepý aktivismus vyhrává nad stavaři, dopadá to tak, že most nelze používat.Petr Dolínek

„Zpráva Kloknerova ústavu ČVUT říká, že bude třeba více než polovinu mostu postavit znovu. De facto by z něj zůstalo jen zábradlí, nebo jeho kopie. Celá pojezdová plocha by musela být nahrazena. Problém je, že na to je třeba získat nové stavební povolení, což je na šest let práce,“ oponuje Dolínek.

Stavba nového mostu by podle něj vyšla řádově na stamiliony, rekonstrukce podle něj bude výrazně dražší. „Před dvěma lety jsem řekl, že je velmi nezodpovědné most opravovat. Bohužel lidé jako starosta Prahy 7 Jan Čižinský tomu zabránili, padá to i na jeho hlavu,“ uzavírá Dolínek.

Spustit audio