Ondřej Neff: Kdy zvítězí revoluce
V Paříži skončil autosalon. Událost má každoročně svůj slogan, letos zněl JE TO REVOLUCE. Nebyl jsem tam, jenom jsem četl reportáže a komentáře. O revoluci v nich nepsal nikdo, úsudek jsem si musel udělat sám. Na autosalonu žádné pořádné automobily nevystavovali a skoro to vypadá, jako by se automobilismus odpískal. Je to dobře, nebo špatně?
Prožil jsem vzestup a pád automobilismu u nás. Do školy jsem chodil v Praze na Žižkově. Po vyučování jsme se chodili dívat na auto, ano, psal se rok 1950 a něco. V jedné žižkovské ulici za devaterým rohem stála předválečná škodovka populár. Dovedete si to představit? Prázdné ulice, nikde nic, jen ta jedna škodovka.
Čtěte také
Rok dva tisíce patřil tenkrát do kategorie vzdálené budoucnosti. Malíři malovali svoje představy. Auta se budou podobat kapkám, budou hodně prosklená – a malá. To se dnes tvrdí taky a psalo se o tom hodně v souvislosti s právě uzavřeným autosalonem.
Budoucnost patří malým vozům, zní heslo dne, a to asi měla být ta revoluce z pařížského sloganu. Hezké, až na to, že kdo může, pachtí se po dvoutunovém esuvéčku o rozměrech stěhovacího vozu. Je v tom rozpor, ale jaká by to byla revoluce bez rozporu? Skutečně budoucnost patří malým autům?
Až se autosalon zruší
V Paříži ukazovali vozy, které vypadaly spíš jako rikši z ulic v Bangkoku než automobil. Přesedlám za pět let do něčeho podobného ze svého, s odpuštěním, esuvéčka?
Čtěte také
Mají pravdu ti, kdo tvrdí, že předvídání je obtížné, zvláště jde-li o budoucnost. Zatím to bylo tak, že auta byla generace od generace pohodlnější a taky větší, ono to jinak ani nejde. Když ho zmenšíte, přijdete o část pohodlí, a komu by se to dobrovolně chtělo. Musel by přijít drastický vnější tlak.
Ano, parkovací zóny ve městech, to je součást takového tlaku. Jedna je i v ulici na Žižkově, kam jsem jako kluk chodil obdivovat auto. Velké zlepšení to nepřineslo. Má snad zasáhnout stát, nebo spíš mezistátní dohoda? Nařídit, aby automobilky směly vyrábět jen auta s váhou do tisíce kilogramů, rozměr metr padesát na čtyři a spotřeba pod čtyři litry benzínu. Jo, jo, bejvala taková auta… Ale to neprojde. Co tedy?
Pařížský autosalon prý zel prázdnotou, dřív se v něm kupily davy. Že by tohle byla ta revoluce? Nejspíš to není to, o čem pořadatelé snili a dali si to na plakát. Ale změna to je a protože není nařízená, natož pak vynucená, má naději, že se chytne. Lidi prostě auta omrzí. Útrapy spojené s provozem převáží nad benefity. Nebude to hned, ale trend je zřejmě nastoupený. Až se autosalon zruší, bude to jasné: revoluce zvítězila.
Autor je vydavatel internetového deníku Neviditelný pes
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.