Naši politici a xenofobie
Koncem minulého týdne se média věnovala xenofóbnímu výroku lídra lidovců na Karlovarsku Františka Straky, z jehož rozhovoru s Václavem Moravcem v České televizi šlo usuzovat na to, že přítomnost Vietnamců na našem území považuje za nešvar. Jen pár dnů před tím se strhla kritika na premiéra Jiřího Paroubka za to, že se usmíval na veřejnosti vtipu na Romy.
Jsou naši politici opravdu xenofóbní? Vyčítáme jim jejich postoje oprávněně? O co vlastně jde? To jsou otázky, na které se pokusím odpovědět v dnešním komentáři.
Nejprve si připomeňme, že xenofobie, tedy strach z cizího, je přirozená vlastnost všech živočišných druhů. Najdeme ji i mezi mravenci, stačí si vzpomenout na to, jak jsme jako děti pozorovávali souboje černých a zrzavých mravenců či na vyprávění hajných, jak děti kolouškovi přivázali na krk z lásky červený šátek a když se zvíře takhle pozměněné vrátilo ke stádu, okamžitě ho kvůli odlišnosti zabilo. Podobně se chovali odjakživa lidé. Tolerance není přirozenou vlastností člověka, s kterou se rodíme, ale výsledkem vyššího kulturního výkonu společenství, ke kterému patříme. Je naučeným chováním, které v nás potlačuje přirozené reakce, na kterých se společnost domluvila jako na nežádoucích. Tolerance k jinakosti - pokud nás neohrožuje - je základním pravidlem dnešní euroatlantické civilizace, ke které jsme se po padesáti letech připojili.
I v nejmultikulturnější zemi naší civilizace Spojených státech tento proces trval staletí. Za přelomový moment bývá považován soud s vrahy Emmetta Tilla před jednapadesáti lety, v roce 1955. Tato mediální událost je považovaná za počátek hnutí za občanská práva a jak dnes často říkají sociologové: jednu z dalších důležitých rolí v integraci černochů sehrála muzika a Elvis Presley, který svým pojetím hudby se zasoužil o sblížení černé a bílé kultury.
Už z těchto několika málo příkladů vyplývá, že naši politici jsou pravděpodobně stejně xenofóbní jako my všichni, jenže, a v tom je ten základní rozdíl, svým vystupováním a svými projevy na veřejnosti vytvářejí vzory chování, normy, a proto na ně platí mnohem přísnější měřítka než na ostatní občany. To je také důvod, proč se na ně uplatňuje presumce viny a ne neviny. Jejich selhání ve starých demokraciích jsou neomluvitelná a kvůli nim odcházejí z politiky. V anglosaském světě vyplývají tyto radikální kroky z vyšší odpovědnosti, tak zvané responsibility, která vyrůstá z etických norem a má svůj subjektivní i kolektivní rozměr. Toto vyšší pojetí odpovědnosti pak převzal z anglosaského světa zbytek Evropy.
Problém je však ještě složitější, protože nevyhnutelným důsledkem všech jednoduchých morálních soudů je pokrytectví, a i toho by se politici neměli dopouštět. Na potíže s Vietnamci či Romy by měli upozorňovat, ale měli by tak činit přesně a věcně, to znamená hovořit o pašovaném zboží, šíření pornografie, daňových únicích u Vietnamců či o malé spolehlivosti a nízkém vzdělání u Romů. Problém je, že estetika našich volebních kampaní a naše malá tolerantnost už tak narušená padesátiletou izolací od zbytku Evropy a světa, kdy jedinými masovějšími cizinci u nás byli okupanté, k zjednodušeninám politiky tlačí. To je ale právě důvod, proč by média v tomto případě měla důsledněji na podobná selhání upozorňovat, jako to učinila v padesátých letech ve Spojených státech, kdy nastartovala medializací jednoho z mnoha běžných procesů na jihu Spojených států to, čemu dnes říkáme občanská práva.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka