Muzikanti si hledají práci na stavbách, popisuje krizi v hudebním sektoru mluvčí České obce hudební

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy kytary, hudba doma

Prázdná divadla, kina, galerie i muzea. Takový byl smutný obrázek uplynulých měsíců poznamenaných pandemií koronaviru – málokterá kulturní instituce ale má dostatečné rezervy na to, aby si takovou dobu vystačila bez příjmů. Pomůže vládní program na podporu kultury a kreativního průmyslu?

Už v dubnu schválil kabinet balíček přesahující miliardu korun, ten byl ale jen pro ty instituce, které jsou placeny či dotovány státem. Nyní by se mělo dostat i na ostatní, celkem má jít o jednu miliardu korun.

Program má dvě části: přímé dotace (900 milionů korun) pro umělce, agentury, pořadatele festivalů, divadelní soubory a dále takzvané kreativní vouchery (100 milionů korun) určené těm, kdo si najmou firmu působící v kreativním odvětví.

„Velice dobře si uvědomujeme, že kultura je živý organismus, který nelze zavřít a otevřít jako obchodní dům. Příprava hudebního festivalu nebo divadla vyžaduje několik měsíců,“ uvádí Robin Čumpelík, ředitel odboru komunikace ministerstva průmyslu a obchodu, které program ve spolupráci s ministerstvem kultury připravuje.

Česká obec hudební ovšem ztráty jen muzikálního sektoru odhaduje do konce roku až na 10 miliard korun. Každým dnem narůstají: „Sektor už je čtvrtý měsíc vypnutý. Nyní zažíváme rozvolnění a lze už některé akce plánovat, ale pojede to jen na pár desítek procent,“ upozorňuje mluvčí platformy sdružující hudební profesionály Alexandr Smutný.

O práci může přijít většina umělců. Z některých soukromých orchestrů máme zprávy, že si muzikanti hledají práci na stavbách. Odkládají nástroje, a to je ta největší tragédie.
Alexandr Smutný

Jeho obavy sdílí i ředitel pražské Meetfactory Marek Lakomý. „Z pohledu veřejnosti těžké časy skončily a vypadá to, že vše běží normálně. Bohužel pro kulturní podniky, jako jsme my, ta těžká doba teprve přichází,“ podotýká.

Nejistota se týká i programu, Meetfactory se totiž specializuje na angloamerické kapely, které ale musely zrušit svá evropská turné. „Místo nich hrají české skupiny, ale trh je po uvolnění přesycen pořadateli, kteří se snaží pořádat akce, aby pokryli ztráty,“ vysvětluje.

Odhaduje, že na podzim z původně plánovaných 70 hudebních akcí proběhne jen zhruba 20. V Meetfactory se naopak daří divadlu, premiérové představení je vyprodané a i návštěvnost výstavních prostor je podle Lakomého stejná jako před epidemií.

Upozorňuje ale na špatnou situaci spolupracujících organizací a živnostníků, pro které bylo zdrcující ukončení takzvané Pětadvacítky, tedy finanční podpory pro OSVČ: „Spousta techniků a osvětlovačů nemá práci od nás, ale ani žádnou šanci dosáhnout na jakoukoli podporu.“

Pomoc od státu pro kreativní sektor prostřednictvím voucherů oceňuje grafický designér a typograf Aleš Najbrt. Na odvětví, ve kterém působí, podle něj bude krize dopadat postupně.

Oproti ekonomické krizi před 10 lety se ale situace podle Najbrta změnila a firmy už design a vizuální prezentaci nepovažují za něco zbytného, v čem můžou škrtat – naopak jim to může pomoci k úspěchu.

Celý speciál Jana Bumby si můžete pustit na záznamu.

Spustit audio

Odebírat podcast

Související